APKO4001 Opetussuunnitelmaosaaminen ja pedagoginen johtaminen (3 op)
Kuvaus
Opintojaksolla perehdytään opetussuunnitelmien historiallisiin, teoreettisiin ja filosofisiin taustoihin. Kirjoitettu, tulkittu ja koettu opetussuunnitelma kuvaavat eri näkökulmia hahmottaa opetussuunnitelma niin organisaation, opettajan kuin opiskelijan kannalta. Lisäksi opintojaksolla tarkastellaan opetussuunnitelmia prosesseina, tuotoksena ja praksiksena, mikä lähestymistapoja tarkastella opetussuunnitelmia erilaisten funktioiden kautta. Perehdymme, miten opetussuunnitelma ohjaa opetuksen käytäntöjä ja auttaa hahmottamaan koulutuksen tavoitteita ja toimintatapoja. Opintojaksolla paneudutaan siihen, miten käytännössä muotoillaan ja kuvataan kullekin tieteenalalle ja tutkinto-ohjelmalle toimivia osaamistavoitteita, opetustapoja ja arviointikeinoja. Tutustutaan opetussuunnitelmien arvioinnin keinoihin ja välineisiin.
Pedagoginen johtaminen hahmotetaan laaja-alaisena resurssina. Opintojaksolla perehdytään opetuksen organisointiin ja johtamiseen oppiaineen, opintokokonaisuuksien ja tutkinto-ohjelman tasolla. Miten tutkinto-ohjelman tai yksikön pedagogista toimintakulttuuria kehitetään? Miten opintojen ja opetuksen linjakkuus varmistetaan? Tutustutaan, millaisia tekijöitä ja prosesseja pedagogiseen johtamiseen kuuluu yliopistossa.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan osaa:
Opetussuunnitelmateorioiden pääpiirteet
Soveltaa tietoja osaamistavoitteiden, opintojaksojen ja opintokokonaisuuksien suunnitteluun ja kehittämiseen
Hahmottaa pedagogisen johtamisen ulottuvuuksia
Hyödyntää opittua pedagogisten prosessien johtamiseen