APEA515 Aikuiskoulutuksen teoreettinen ja filosofinen perusta (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

andragogiikan historialliset, teoreettiset ja filosofiset lähtökohdat

andragogiikan käsitteet ja aikuiskoulutus nyky-yhteiskunnassa

omakohtainen, omaehtoinen oppiminen

dialoginen ja tutkiva asenne

elämänkokemus aikuisen elävänä oppikirjana


Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • ymmärtää andragogiikan historiallisia, teoreettisia ja filosofisia lähtökohtia ja sen erilaisia ilmenemismuotoja nyky-yhteiskunnassa
  • ymmärtää andragogisen teorian merkityksen aikuiskouluttajan työssä
  • soveltaa andragogista teoriaa ja käsitteistöä aikuiskoulutuksen eri konteksteissa

Esitietojen kuvaus

Opintojakso tarkoitettu ainoastaan aikuiskouluttajan pedagogisiin opintoihin valituille.

Oppimateriaalit

BUBER, M. 1999. Minä ja sinä. Juva: WSOY.

DEWEY, J. 2015 (1938). Experience and education. New York: Free Press. (myös e-kirjana)

ISAACS, W. 2001. Dialogi ja yhdessä ajattelemisen taito. Helsinki: Kauppakaari.

KNOWLES, M., HOLTON, E. & SWANSON, R. 2011. The adult learner. The definitive classic in adult education and human resource development. San Francisco: Elsevier. (myös e-kirjana)

LAINE, T. & MALINEN, A. (toim.) 2009. Elävä peilisali. Aikuista pedagogiikkaa oppimassa. Helsinki: Kansanvalistusseura.

LINDEMAN, E. 1926. The meaning of adult education. Oklahoma: The University of Oklahoma.

Muu opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali (artikkelit ja e-kirjat)

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta