YMAS2210 Kuluttajakäyttäytyminen ja markkinat kestävässä kulutusyhteiskunnassa (6 op)
Avainteksti
Kuvaus
Kurssi rakentuu kulutuksen ja markkinoinnin sosiokulttuurisen näkökulman neljän teema-alueen varaan. Kuluttajan identiteetin teema kattaa kuluttajan päätöksentekoa sekä tunteita. Markkinat kulttuureina -teema perehdyttää kulutusyhteisöihin, sosiaaliseen ympäristöön ja yhteisöllisyyteen. Kulutuksen sosio-historiallinen muotoutuminen -teemassa perehdytään siihen, miten kulutus linkittyy sosiaaliseen taustaan, arvoihin, normeihin ja elämäntyyliin, ja miten erilaiset taustat huomioidaan markkinoinnissa. Markkinoinnin ideologiat ja kuluttajien tulkintastrategiat -teema käsittelee ideologioita ja kuluttajien tulkintastrategioita markkinoiden muokaajina sekä arvon kokemista ja luomista jatkuvasti muuttuvilla markkinoilla.
Teemoja pohditaan kestävän kehityksen tavoitteiden valossa, erityisesti SDG 12 Kestävä kulutus ja tuotanto. Kurssilla analysoidaan mahdollisuuksia sovittaa kulutus ja markkinointi planetaarisiin rajoihin.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- eritellä monipuolisesti ja syvällisesti erilaisia teoreettisia näkökulmia kuluttajakäyttäytymiseen, kulutuskäytäntöihin sekä kulutusyhteiskuntaan
- tunnistaa ja analysoida kuluttajakäyttäytymiseen ja kulutukseen liittyviä ajankohtaisia ilmiöitä, ymmärtää markkinoinnin rooli ja mahdollisuudet niissä
- kuvata ja arvioida markkinoinnin yhteyksiä kestävän kulutusyhteiskunnan muotoutumiseen sekä ymmärtää tuotannon ja kulutuksen rooleja kestävän kehityksen tavoitteidnen edistämisessä (erityisesti SDG12)
- kriittisesti ja itsenäisesti tarkastella, arvioida ja vertailla kulutuksen ja markkinoinnin ilmiöitä hyödyntäen kurssilla opittuja teorioita ja käsitteitä, erityisesti sosiokulttuurista näkökulmaa
- ottaa osaa kuluttajakäyttäytymisen ja markkinoinnin liikkeenjohdolliseen tai tieteelliseen keskusteluun ja tuoda siihen tieteelliseen tietoon pohjautuvia omia näkökulmia
- kehittää suullista ja kirjallista esitystaitoaan laatimalla esseitä ja suullisesti esittämällä ja argumentoimalla näkemyksiään luennoilla ja kurssin seminaareissa
- tehokkaammin toimia yhdessä toisten kanssa ja saada yhteisöä toimimaan yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Lisätietoja
Opintojakson suoritustavat ja arviointikohteet täsmennetään vuosittain.
Esitietojen kuvaus
Markkinoinnin aineopinnot pääosin suoritettu
Oppimateriaalit
Opettajan kurssin oheistuksessa osoittamat artikkelit ja muu materiaali.
Kirjallisuus
- The Oxford Handbook of Consumption Eds. Frederick F. Wherry and Ian Woodward 2019.
- Consumer Culture Theory Eds. Arnould, Thompson, Crockett & Weinberger. Sage 2. painos. 2023.