YMAS2140 Hinnoittelun johtaminen (6 op)
Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028
Avainteksti
Hinnoittelun johtaminen -kurssilla perehdytään yritysten hinnanasetantaan ja hinnoittelun johtamisen keskeisiin kysymyksiin teorian ja käytännön kautta.
Kuvaus
Sisältö
- Hinnoittelujohtamisen keskeiset teoriat ja käsitteet
- Keskeiset hinnoittelustrategiat
- Hinnoitteluprosessi ja siihen liittyvät keskeiset menetelmät
- Kustannukset hinnoittelussa
- Hinnoitteluun liittyvä lainsäädäntö
- Arvoperusteinen ja psykologinen hinnoittelu
- Hinta- ja arvoviestintä
YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden toteutuminen opintojaksolla:
Kulutus- ja tuotantotapojen kestävyyden huomioiminen hinnoittelun johtamisessa.
Hinnoittelun toimintojen ja prosessien tehokkuuden, läpinäkyvyyden ja tilivelvollisuuden kehittäminen ja varmistaminen
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- Kriittisesti analysoida markkinaolosuhteita hinnoittelun näkökulmasta
- Analysoida keskeisten hinnoittelustrategioiden ja -menetelmien soveltuvuutta erilaisissa markkinaolosuhteissa
- Ymmärtää hinta-kysyntä-kannattavuus -yhteyden
- Syvällisesti ymmärtää ja arvioida hinnoittelun vaikutuksia asiakkaan ostokäyttäytymiselle
- Tulkita markkinaympäristöä ja tehdä perusteltuja päätöksiä hinnoitteluprosessin eri vaiheissa
- Kriittisesti analysoida markkinaolosuhteita hinnoittelun näkökulmasta
- Analysoida keskeisten hinnoittelustrategioiden ja -menetelmien soveltuvuutta erilaisissa markkinaolosuhteissa
- Ymmärtää hinta-kysyntä-kannattavuus -yhteyden
- Syvällisesti ymmärtää ja arvioida hinnoittelun vaikutuksia asiakkaan ostokäyttäytymiselle
- Tulkita markkinaympäristöä ja tehdä perusteltuja päätöksiä hinnoitteluprosessin eri vaiheissa
Esitietojen kuvaus
Markkinoinnin aineopinnot.
Pakolliset esitiedot
Oppimateriaalit
Kurssikirja, luennoitsijan osoittamat artikkelit ja muu luentoaineisto.
Kirjallisuus
- Nagle, T., Hogan, J. & Zale, J. 2017. The Strategy and Tactics of Pricing: A Guide to Growing More Profitable Business. New International Edition, 5. painos (4. painos käy myös). Pearson.; ISBN: 978-1292023236
Suoritustavat
Tapa 1
Arviointiperusteet:
Luennot, tentti ja harjoitustyö
Opetusajankohta:
Periodi 3
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (6 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi