YCCS2120 Viestinnän strateginen suunnittelu (6 op)
Kuvaus
Opintojakso keskittyy strategisen ja vastuullisen viestinnän suunnitteluun organisaatioissa. Jakso harjoittaa opiskelijoita viestinnän konsultatiiviseen rooliin, ja rakentamaan tutkittuun tietoon perustaisen viestintäsuunnitelman, joka tukee organisaation strategista ja vastuullista johtamista.
Strateginen viestinnän johtaminen edellyttää lähtökohtaisesti eettisyyden ja vastuullisuuden huomioimista ja pyrkii ohjaamaan organisaatioita paitsi tehokkuuteen myös kestäviin ratkaisuihin ja läpinäkyvyyteen. Tämä opintojakso tarkastelee miten strateginen viestintä voi tukea organisaatioita edistämään YK:n kestävän kehityksen päämääriä, keskittyen erityisesti tavoitteisiin 11 Kestävät kaupungit ja yhteisöt, 16 Rauha, oikeudenmukaisuus ja hyvä hallinto 17 Yhteistyö ja kumppanuus.
Opintojakso kehittää projektinhallintataitoja, yrittäjähenkisyyttä ja strategista ajattelua.
Osaamistavoitteet
- ymmärtää syvällisesti, miten viestinnän asiantuntija voi osallistua organisaation strategiseen suunnitteluprosessiin
- osaa arvioida viestinnän strategisia ratkaisuja vastuullisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmasta
- osaa sovittaa viestintästrategian organisaation kokonaisstrategiaan
- osaa perustella viestintästrategiaratkaisut tutkittuun tietoon nojaten
- osaa kuunnella organisaation tarpeita ja soveltaa omaa asiantuntemustaan tilannekohtaisesti
- osaa laatia työryhmälle ajankäyttösuunnitelman ja arvioida ryhmän jäsenten työpanosta.
Esitietojen kuvaus
Viestinnän johtamisen tai yhteisöviestinnän aineopinnot sisältävä kandidaatintutkinto (tai vastaava opintomäärä) on suoritettu.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus
- Derina Holtzhausen and Ansgar Zerfass, The Routledge Handbook of Strategic Communication, New York: Routledge 2015; ISBN: 9780203094440