WISP6010 Hiilijalanjälki haltuun (1 op)

Opinnon taso:
Muut opinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Avoin yliopisto, Bio- ja ympäristötieteiden laitos
Järjestävä organisaatio:
Avoin yliopisto
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Haluatko tietää, mistä paljon puhutussa hiilijalanjäljessä on kyse? Tule jaksolle oppimaan hiilijalanjäljen sisällöstä, laskennasta ja käytöstä!

Kuvaus

Opintojakson tavoitteena on tutustuttaa opiskelija hiilijalanjälkeen, erityisesti organisaation näkökulmasta. Aluksi tutustutaan kasvihuonekaasupäästöihin ja niiden lähteisiin ja vaikutuksiin maapallolla. Selvitetään, millaisista toiminnoista päästöjä syntyy, ja miten niitä luokitellaan kolmeen scope-luokkaan. Tämän jälkeen syvennytään hiilijalanjäljen käsitteeseen ja sen käyttökohteisiin organisaatioissa. Tutustutaan erilaisiin hiilijalanjäljen laskennan menetelmiin ja työkaluihin, kokeillaan hiilijalanjälkilaskurin käyttöä sekä pohditaan keinoja organisaation hiilijalanjäljen pienentämiseen. 

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

  • tuntee hiilijalanjäljen käsitteen ja ymmärtää sen taustalla vaikuttavia ilmiöitä

  • osaa selittää, mistä organisaation hiilijalanjälki koostuu, miten päästöjen lähteitä luokitellaan scopeihin ja miten päästöjä voidaan vähentää

  • tuntee hiilijalanjälkilaskennan perusteet ja keskeiset menetelmät

  • osaa kuvata hiilijalanjälkilaskennan hyödyt organisaatiolle ja tunnistaa myös laskentaan liittyviä epävarmuuksia ja haasteita. 

Oppimateriaalit

Materiaali koostuu oppimisympäristössä jaettavasta sisällöstä ja kirjallisuudesta

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Itsenäinen työskentely, verkkokurssi (onlinecourses.jyu.fi)
Opetusajankohta:
Periodi 2, Periodi 3, Periodi 4, Periodi 5
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Itsenäinen työskentely (1 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta