VKTA1038 Pedagoginen asiantuntijuus, täydennysosa (3 op)
Kuvaus
Pedagoginen asiantuntijuus, kokonaisvaltainen pedagoginen ajattelu ja laadun arviointi, oppiminen ja asiantuntijuuden kehittyminen työyhteisössä, ammatillinen vuorovaikutus
Osaamistavoitteet
- osaa jäsentää oman pedagogisen toimintansa perustana olevia kasvatusfilosofisia ja teoreettisia lähtökohtia sekä johtaa niistä omaa kasvatus- ja opetustyötä linjaavia ja ohjaavia periaatteita
- kykenee kehittämään ja arvioimaan pedagogista toimintaa ja edistää pedagogisen asiantuntijuuden kehittymistä yksilö- ja yhteisötasolla
- ymmärtää ammatillisen vuorovaikutuksen periaatteita ja merkityksen työyhteisön prosesseissa
- tiedostaa opettajan roolin tiimin pedagogisena johtajana osana varhaiskasvatustyön kehittämistä ja jatkuvan ammatillisen oppimisen tukemista
Lisätietoja
Opintojakso on osa varhaiskasvatustieteen täydentäviä aineopintoja. Tämän opintojakson suorittavat avoimen väylän kautta varhaiskasvatuksen koulutukseen valitut opiskelijat, joiden pohjaopintoina ovat kasvatustieteen aineopinnot.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus (soveltuvin osin, tarkennetaan vuosittain opintojaksolla):
Fonsen, E., Koivula, M., Korhonen, R. & Ukkonen-Mikkola, T. (2021). (toim.) Varhaiskasvatuksen asiantuntijat. Yhteistyössä eteenpäin. Suomen varhaiskasvatus ry.
Hujala, E. & Turja, L. (2017). (toim.) Varhaiskasvatuksen käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus. Osat 1 ja 5.
Ranta, S. (2023). Näin johdat varhaiskasvatuksen tiimiä. PS-kustannus.
Vlasov, J. ym. (2019). Varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin perusteet ja suositukset. Helsinki: Kansallinen koulutuksen arviointikeskus.
Muuta oppimateriaalia, joka tarkennetaan opintojakson toteutuksen yhteydessä.