VKTA1029 Pedagoginen asiantuntijuus ja tiimijohtajuus (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Järjestävä organisaatio:
Avoin yliopisto, Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

pedagoginen asiantuntijuus ja ammatti-identiteetti, tiimin pedagoginen johtajuus ja laadun arviointi, jatkuva oppimisen tukeminen työyhteisössä, ryhmäilmiöt, yhteisön hyvinvointi, työsuojelu, häirintä- ja väkivaltatilanteet, varhaiskasvatuksessa, ammatillinen vuorovaikutus

Osaamistavoitteet

Opintojakson opinnot suoritettuaan opiskelija

  • osaa jäsentää oman pedagogisen toimintansa perustana olevia kasvatusfilosofisia ja teoreettisia lähtökohtia sekä johtaa niistä omaa kasvatus- ja opetustyötä linjaavia ja ohjaavia periaatteita
  • tiedostaa pedagogisen johtamisen perustehtävät varhaiskasvatustyössä sekä opettajan roolin tiimin pedagogisena johtajana

  • ymmärtää ammatillisen vuorovaikutuksen periaatteita ja jatkuvan oppimisen merkityksen yksilö- ja yhteisötasolla

  • kykenee omalla toiminnallaan edistämään yhteisön hyvinvointia sekä tunnistaa työsuojelun merkityksen

  • kykenee kehittämään ja arvioimaan pedagogista toimintaa työyhteisössä ja edistää pedagogisen asiantuntijuuden kehittymistä yksilö- ja yhteisötasolla

  • tiedostaa varhaiskasvatuksen pedagogisen asiantuntijuuden merkityksen osana lapsuutta ja yhteiskuntaa

Lisätietoja

Opintojakson suorittamisen tapa/tavat kuvataan tarkemmin Sisussa kunkin lukuvuoden opetusohjelmassa.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus (soveltuvin osin, tarkennetaan vuosittain opintojaksolla):

Fonsen, E., Koivula, M., Korhonen, R. & Ukkonen-Mikkola, T. (2021). (toim.) Varhaiskasvatuksen asiantuntijat. Yhteistyössä eteenpäin.

Hujala, E. & Turja, L. (2017). (toim.) Varhaiskasvatuksen käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus. Osat 1 ja 5.

Parrila, S. & Fonsén, E. (2016). Varhaiskasvatuksen pedagoginen johtajuus. Jyväskylä: PS-Kustannus.

Ranta, S. (2023). Näin johdat varhaiskasvatuksen tiimiä. PS-kustannus.

Vlasov, J. ym. (2019). Varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin perusteet ja suositukset. Helsinki: Kansallinen koulutuksen arviointikeskus.

Muuta oppimateriaalia, joka tarkennetaan opintojakson toteutuksen yhteydessä.


Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus