VKTA1029 Pedagoginen asiantuntijuus ja tiimijohtajuus (5 op)
Kuvaus
pedagoginen asiantuntijuus ja ammatti-identiteetti, tiimin pedagoginen johtajuus ja laadun arviointi, jatkuva oppimisen tukeminen työyhteisössä, ryhmäilmiöt, yhteisön hyvinvointi, työsuojelu, häirintä- ja väkivaltatilanteet, varhaiskasvatuksessa, ammatillinen vuorovaikutus
Osaamistavoitteet
Opintojakson opinnot suoritettuaan opiskelija
- osaa jäsentää oman pedagogisen toimintansa perustana olevia kasvatusfilosofisia ja teoreettisia lähtökohtia sekä johtaa niistä omaa kasvatus- ja opetustyötä linjaavia ja ohjaavia periaatteita
- tiedostaa pedagogisen johtamisen perustehtävät varhaiskasvatustyössä sekä opettajan roolin tiimin pedagogisena johtajana
- ymmärtää ammatillisen vuorovaikutuksen periaatteita ja jatkuvan oppimisen merkityksen yksilö- ja yhteisötasolla
- kykenee omalla toiminnallaan edistämään yhteisön hyvinvointia sekä tunnistaa työsuojelun merkityksen
- kykenee kehittämään ja arvioimaan pedagogista toimintaa työyhteisössä ja edistää pedagogisen asiantuntijuuden kehittymistä yksilö- ja yhteisötasolla
- tiedostaa varhaiskasvatuksen pedagogisen asiantuntijuuden merkityksen osana lapsuutta ja yhteiskuntaa
Lisätietoja
Opintojakson suorittamisen tapa/tavat kuvataan tarkemmin Sisussa kunkin lukuvuoden opetusohjelmassa.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus (soveltuvin osin, tarkennetaan vuosittain opintojaksolla):
Fonsen, E., Koivula, M., Korhonen, R. & Ukkonen-Mikkola, T. (2021). (toim.) Varhaiskasvatuksen asiantuntijat. Yhteistyössä eteenpäin.
Hujala, E. & Turja, L. (2017). (toim.) Varhaiskasvatuksen käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus. Osat 1 ja 5.
Parrila, S. & Fonsén, E. (2016). Varhaiskasvatuksen pedagoginen johtajuus. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Ranta, S. (2023). Näin johdat varhaiskasvatuksen tiimiä. PS-kustannus.
Vlasov, J. ym. (2019). Varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin perusteet ja suositukset. Helsinki: Kansallinen koulutuksen arviointikeskus.
Muuta oppimateriaalia, joka tarkennetaan opintojakson toteutuksen yhteydessä.