VAAM1361 Kestävä elämäntapa, ympäristön ilmiöt ja STEAM (4 op)
Kuvaus
Kestävän elämäntavan kasvatuksen tavoitteet, käsitteet, sisällöt ja menetelmät varhaiskasvatuksessa; STEAM-toimintatavan käsitteet, tavoitteet ja sisällöt varhaiskasvatuksessa; lapsen kyselevän ja tutkivan ajattelun kehittymisen tukeminen; ilmiölähtöisyys, tutkiva toiminta, leikki, tutkiminen ja kokeilu STEAM-toiminnassa.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
tuntee kestävän elämäntavan kasvatuksen tavoitteita, sisältöjä ja menetelmiä erityisesti varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen näkökulmasta
ymmärtää varhaiskasvatuksen opettajan roolin lapsen ympäristösuhteen muodostumisessa
tuntee STEAM-toimintatavan sekä tutkivan toiminnan keskeisiä sisältöjä ja käsitteitä
hahmottaa STEAM-sisältöjen opetuksen tavoitteet varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen opetussuunnitelmissa
ymmärtää lasten tutkivan toiminnan ohjaamisen perusteet
osaa tukea lapsen käsitteellisen ajattelun kehittymistä
osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kestävän elämäntavan mukaista STEAM-toimintaa erilaisissa varhaiskasvatuksen ympäristöissä
omaa pedagogisia valmiuksia ohjata STEAM-toimintatapaan perustuvaa leikinomaista ja toiminnallista oppimista varhaiskasvatus- ja esiopetusikäisille
Lisätietoja
Opintojakson suorittamisen tapa/tavat kuvataan tarkemmin Sisussa kunkin lukuvuoden opetusohjelmassa.
Oppimateriaalit
Parikka-Nihti, M. & Suomela, L. 2014. Iloa ja ihmettelyä. Ympäristökasvatus varhaislapsuudessa. Jyväskylä: PS-kustannus.
Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja. Luvut 13-15. Jyväskylä: PS-kustannus.
BRUNTON, P. & THORNTON, L. 2010. Science in the early years. Building firm foundation from birth to five. Lontoo: Sage.
Muuta oppimateriaalia, joka tarkennetaan
opintojakson toteutuksen yhteydessä.