TTIA1109 Yhteiskunnalliset rakenteet ja ilmiöt aikuiskoulutuksessa (5 op)
Avainteksti
Kuvaus
- Progressiivinen pedagogiikka, kriittinen pedagogiikka ja sivistyspedagogiikka
- Eriarvoistavat yhteiskunnalliset rakenteet
- Tasa-arvoiset oppimisyhteisöt
- Aktiivinen ja demokraattinen kansalaisuus
- Osallistuva ja deliberatiivinen demokratia
- Ekososiaalinen sivistys ja kasvaminen globaaliin vastuullisuuteen
- Terveysalan koulutusta koskevat lait ja säädökset
- Opetushallinnon keskeiset käsitteet
- Suomen ja EU:n koulutusjärjestelmien rakenne ja koulutuspoliittinen ohjaus
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää yhteiskunnallisten rakenteiden ja aikuiskoulutuksen välistä dynamiikkaa ja jännitteitä
- ymmärtää yhteiskunnallisen vallankäytön muotoja ja merkityksiä aikuiskoulutuksessa
- osaa arvioida kriittisen pedagogiikan ja sivistyspedagogiikan merkitystä vallitsevan koulutusjärjestelmän arvoperustan, rakenteiden ja toimintatapojen vastavoimana
- ymmärtää kansalaiskasvatuksen merkityksen ja osaa tukea aktiivista kansalaisuutta ja osallisuutta aikuiskoulutuksen konteksteissa
- ymmärtää omaehtoisen yhteisöllisyyden ja elinikäisen oppimisen välisiä yhteyksiä ja osaa tukea tasa-arvoisten oppimisyhteisöjen rakentumista ja toimintaa
- osallistuu itse ja tukee muiden osallistumista yhteiskunnalliseen keskusteluun kestävän koulutusjärjestelmän luomiseksi
- ymmärtää Suomen koulutusjärjestelmän toiminnan ja hallinnon sekä näitä ohjaavat eritasoiset säädökset
- osaa seurata ja noudattaa harkiten terveysalan koulutuspoliittisia linjauksia ja lainsäädäntöä sekä toteuttaa opetushallinnollisia tehtäviä
Lisätietoja
Korvaa opintojaksot:
TTIA1106 Yhteiskunnalliset ilmiöt ja aktiivinen kansalaisuus aikuiskoulutuksessa (4 op)
KTEA006 Sosiaali- ja terveysalan koulutuksen hallinto (2 op)
Oppimateriaalit
Alhanen, K. (2017) Dialogi demokratiassa. Helsinki: Gaudeamus (myös e-kirjana)
Finlex (https://www.finlex.fi/fi/)
Gibson, B. E., Nicholls, D. A., Setchell, J., Synne Groven, K. (eds.) 2018. Manipulating practices: A critical physiotherapy reader
https://press.nordicopenaccess.no/index.php/noasp/catalog/book/29hooks, b., Vainonen, J., Vuorikoski, M. & Rekola, H. 2007. Vapauttava kasvatus. Helsinki: Kansanvalistusseura.
Jarvis. P. (2008) Democracy, lifelong learning and the learning society: active citizenship in the late modern age. London: Taylor & Francis Ltd.
Nussbaum, M. (2010) Talouskasvua tärkeämpää. Miksi demokratia tarvitsee humanistista sivistystä? Helsinki: Gaudeamus
Pätäri, J., Teräsahde, S., Harju, A., Manninen, J. & Heikkinen, A. (2019) Vapaa sivistystyö eilen, tänään ja huomenna. Helsinki: Vapaa sisvistytyö ry.
Suoranta, J. (2019) Paulo Freire: Sorrettujen pedagogi. Helsinki: Into [myös e-kirjana]
Suoranta, J. (2005) Radikaali kasvatus: Kohti poliittista sosiologiaa. Helsinki: Gaudeamus. (myös e-kirjana)
United Nations (2016) Transforming our world: The 20230 agenda for sustainable development. A/RES/70/1. www.https://sustainabledevelopment.un.org
Muu opintojaksolla ilmoitettava ajankohtainen materiaali.