TTIA1105 Aikuisen oppimisen yksilölliset ja yhteisölliset ulottuvuudet (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Opintojakson keskiössä ovat aikuisen oppimisen teoriat sekä yksilölliset ja yhteisölliset ulottuvuudet terveysalan koulutuksen näkökulmasta.

Kuvaus

  • Oppimisteoriat, erityisesti aikuisen oppijan näkökulmasta
  • Oppimisen yksilölliset ulottuvuudet (oppimisen kehollinen perusta, emootiot ja tunteet)
  • Oppimisen yhteisölliset ulottuvuudet (pedagoginen suhde, vertaisoppiminen ja -opettaminen, ryhmäilmiöt)

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • ymmärtää keskeisiä aikuisen oppimisen teoreettisia lähestymistapoja sekä niiden välisiä yhteyksiä

  • ymmärtää oppimisen yksilöllisten ja yhteisöllisten ulottuvuuksien yhteyden ja dynamiikan

  • soveltaa teoreettisia lähestymistapoja erilaisiin käytännön oppimis-, opetus- ja ohjaustilanteisiin 

Oppimateriaalit

  • Aubrey, K. & Riley, A. (2019). Understanding and using educational theories. London: SAGE Publications.

  • Gronow, A. & Kaidesoja, T. (toim.) (2017). Ihmismielen sosiaalisuus. Tallinna: Gaudeamus Oy. (myös e-kirjana)

  • Illeris, K. (2009). Contemporary theories of learning. Learning theories…in their own words. London: Routledge [myös e-kirjana]

  • Kallio, E. (toim.) (2016). Ajattelun kehitys aikuisuudessa – Kohti moninäkökulmaisuutta. FERA, Suomen kasvatustieteellinen seura, kasvatusalan tutkimuksia 71. Jyväskylä: Jyväskylän yliopistopaino [myös e-kirjana]

  • Mezirow, J. & Taylor, E. W. (Eds) 2009. Transformative Learning in Practice: Insights from Community. [myös e-kirjana]

  • Niemistö, R. 2012. Ryhmän Luovuus ja kehitysehdot. Helsinki: Gaudeamus Oy (myös e-kirjana)

  • Muu opintojaksolla ilmoitettava ajankohtainen materiaali. 

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Luennot ja pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät.
Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen luentoihin ja pienryhmätyöskentelyyn sekä vaadittavien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen. Arvioinnissa hyödynnetään jatkuvaa itse-, vertais- ja opettaja-arviointia.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi

Opetus