TIEA3112 Tietokonegrafiikan perusteiden luova sovellus (1–2 op)
Kuvaus
Tällä opintojaksolla harjoitellaan ja viedään käytäntöön TIEA311-opintojaksolla tietokonegrafiikasta opittuja perusasioita. Erityisesti tavoitteena on ohjelmoida itsenäisesti yksinkertaista grafiikkaa aiemman opintojakson demotehtävien ulkopuolisessa maailmassa. Esimerkiksi voi käyttää jotakin erilaista rajapintaa, ohjelmointikieltä tai ympäristöä tai voi toteuttaa ja testata käytännössä jonkin hieman edistyneemmän algoritmin tai variaation kuin esitietokurssilla. Otsikko "luova sovellus" pyrkii vapauttamaan tekijän ennalta määritellyn tehtävänannon kahleista - rajana on vain mielikuvitus sekä sen hyväksyminen, että osapuilleen TIEA311:n antamien taitojen pitäisi riittää toteutukseen. Johdanto-opintojakson taidolliset eväät ovat niukat, mikä antaakin sitä suuremman tilan mielikuvitukselle, sisällöllisen luovuuden kukkimiselle ja ehkä huumorillekin!
Osaamistavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija on varmistanut itselleen ja muille, että esitieto-opintojakson TIEA311 osaamistavoite on toteutunut: Hän pystyy omatoimisesti soveltamaan tietokonegrafiikan perusteita eri ympäristössä kuin missä peruskurssin demotehtävät tehtiin.
Lisätietoja
Malliesimerkki tavoiteltavan tuotoksen laajuudesta on esimerkiksi
ohjelmakoodin tuottaminen tyypillisen demoscene-tapahtuman "intro" tai "one scene" -kategoriaan
käypäiseen kilpailutuotokseen, jonka ei tarvitse hipoa palkintosijoja ja joka käyttää valmista, hyväksi havaittua runkokoodia/moottoria (oman moottorin tekeminen olisi erilainen työmaa vuosikausiksi).
Käytetty työmäärä on osoitettava uskottavasti: Lähes tai yli 27 tunnin
työ vastaa 1 op:n suoritusta ja 54 tuntia ylittävä vastaa 2 op:n suoritusta.
Suuremmista tuntimääristä ei merkitä sen enempää opintopisteitä, mikä on
huomioitava oman työskentelyn kalenteroinnissa. Parin hassun tunnin raapaisuja toivottavasti ei kehdata esittää harjoitustyöksi, eikä niitä tulla hyväksymään.
Yhden opintopisteen suoritus onnistuu esimerkiksi 4-päiväisen demoscene-tapahtuman työpajassa tai muussa vastaavassa hackathonissa. Historiallisia esimerkkejä ovat Instanssin, Assembly Summerin ja Graffathonin grafiikkaohjelmointityöpajat; konkreettisia esimerkkituotoksia löytyy mainittujen tapahtumien arkistoista WWW:stä.
Myös täysin omatoiminen työ
tai soveltaminen itse valittuun grafiikkasovellukseen on mahdollinen. Lisäesimerkkejä ovat vaikkapa peligrafiikan tai -maailman proseduraalinen generointi tai valaistusmallin koodaus/kustomointi ja optimointi tietyn pelin erityistarpeisiin (em. tuntimäärän puitteissa). Miksei myös skriptien toteuttaminen mallinnus-, piirto-, animaatio- tai 3D-printtausohjelmistoihin - kunhan on luovaa koodausta TIEA311-oppeja soveltaen.
Vastuuopettaja päättää ehdottamasi aiheen soveltuvuudesta käyttäen ohjenuorana em.
malliesimerkkejä ja määrittävää termiä "luova sovellus".
Esitietojen kuvaus
Tästä opintojaksosta voi saada suoritusmerkinnän vasta opintojakson TIEA311 Tietokonegrafiikan perusteet hyväksytyn suorituksen jälkeen, koska kyseessä on otsikon mukaisesti soveltava lisäharjoite. Harjoitteen voi kuitenkin tehdä jo samaan aikaan esitieto-opintojakson kanssa, kun taidot alkavat riittää luovaan soveltamiseen.
Pakolliset esitiedot
- Esitietoryhmä 1
Oppimateriaalit
Itse valittuun sovellusalustaan, algoritmiin ynnä muuhun liittyvät mallikoodit, dokumentaatiot, tutoriaalit ja muu, mitä Internetistä tai paperikirjallisuudesta löytyy.