TGEA1016 Keski-ikä elämänvaiheena (3 op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Järjestävä organisaatio:
Avoin yliopisto
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028
Avainteksti
Syvennä osaamistasi keski-ikään elämänvaiheena erityisesti psykologisesta näkökulmasta. Onko keski-iän kriisi myytti?
Kuvaus
- Keski-ikä kehityspsykologisten vaiheteorioiden valossa ja suhteessa muihin aikuisuuden vaiheisiin
- Mielen hyvinvoinnin rakentuminen ja persoonallisuuden kehitys keski-iässä
- Työura, perhe- ja sosiaaliset suhteet, vapaa-aika, terveyskäyttäytyminen ja terveys
- Keski-iän kriisi ja muut myytit
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- hallitsee keski-iän kehitykseen liittyviä vaiheteorioita
- ymmärtää keski-iän psykologisia piirteitä
- osaa analysoida tämän elämänvaiheen psyykkisiä haasteita ja voimavaroja ja niiden yhteyksiä mielen hyvinvoinnille
- tunnistaa keski-iän psyykkisen toimintakyvyn yhteydet muihin elämänalueisiin, kuten työhön perheeseen, sosiaalisiin suhteisiin, vapaa-aikaan, terveyskäyttäytymiseen ja terveyteen
- pystyy arvioimaan tutkimustiedon valossa keski-iän kehitykseen yleisesti liitettyjä uskomuksia, kuten keski-iän kriisi
Oppimateriaalit
- · Teoksesta Ihmisen psykologinen kehitys. L. Pulkkinen, T. Ahonen, I. Ruoppila (toim.) Luku 5 (Aikuisuus). PS-kustannus 2023. (10. uudistettu painos). (e-kirja).
- · American Psychologist (2020). Special Issue: Rethinking Adult Development: New Ideas for New Times. Soveltuvin osin.
- · Kokko, K. (2022). Mikä on kokonaisvaltainen mielen hyvinvointi? Teoksessa Miten Suomi voi nyt ja tulevaisuudessa? Näkökulmia hyvin- ja pahoinvoinnin sekä kansatautien kehitykseen. e-julkaisu
- · Reinilä, E. ym. (2023). The structure of mental well-being and its relationship with generativity in middle adulthood and the beginning of late adulthood. International Journal of Behavioral Development, 47(4).
- Kokko, K. (2018). Longitudinal profiles of mental well-being as correlates of successful aging in middle age. International Journal of Behavioral Development 42(5)
Suoritustavat
Tapa 1
Arviointiperusteet:
Oppimistehtävä
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Verkko-opiskelu, (JYU avoin) (3 op)
Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi