TGEA1015 Oppiminen, elämänkulku ja ikääntyminen (4 op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Järjestävä organisaatio:
Avoin yliopisto
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028
Avainteksti
Syvennä osaamistasi ikääntyvien aikuisten oppimiseen liittyvistä erityispiirteistä ja oppimista rajoittavista ja mahdollistavista tekijöistä.
Kuvaus
- Aikuisen oppimisen teoriaa ja käytäntöä
- Ikääntyminen ja oppiminen
- Elinikäinen ja elämänlaajuinen oppiminen aikuisuudessa
- Toimijuus ja oppiminen elämänkulussa
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa kuvata erilaisia aikuisen oppimisen teoreettisia näkökulmia
- tunnistaa ikääntyvien aikuisten oppimisen erityispiirteitä eri elämänalueilla
- tunnistaa ikään liittyviä toimijuutta ja oppimista rajoittavia ja mahdollistavia tekijöitä ja prosesseja
- osaa soveltaa tutkimustietoa aikuisten oppimisesta eri-ikäisten ohjauksessa
Oppimateriaalit
- Illeris, K ym (toim) (2018). Contemporary theories of learning. Learning theorists... In their own words. 2nd edition. Routledge.
- Kallio,E. (2016/2017 tai uudempi) ajattelun kehitys aikuisuudessa. Helsinki: Suomen kasvatustieteellinen seura. Saatavana myös e-kirjana. (Luvut 2 ja 4-6)
- Korjonen-Kuusipuro, K. ym. (2022). Ikääntyvät digiyhteiskunnassa. Elinikäisen oppimisen mahdollisuudet. Helsinki: Gaudeamus. (279 s.)
- Lemmetty, S. & Collin, K. (toim.) (2022). Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä. SoPhi.
- Muu mahdollinen opetusohjelmassa mainittu kirjallisuus.
Suoritustavat
Tapa 1
Arviointiperusteet:
Verkko-opiskelu
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Verkko-opiskelu (JYU avoin) (4 op)
Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi