TGEA1015 Oppiminen, elämänkulku ja ikääntyminen (4 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Järjestävä organisaatio:
Avoin yliopisto
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Syvennä osaamistasi ikääntyvien aikuisten oppimiseen liittyvistä erityispiirteistä ja oppimista rajoittavista ja mahdollistavista tekijöistä.

Kuvaus

  • Aikuisen oppimisen teoriaa ja käytäntöä
  • Ikääntyminen ja oppiminen
  • Elinikäinen ja elämänlaajuinen oppiminen aikuisuudessa
  • Toimijuus ja oppiminen elämänkulussa

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • osaa kuvata erilaisia aikuisen oppimisen teoreettisia näkökulmia
  • tunnistaa ikääntyvien aikuisten oppimisen erityispiirteitä eri elämänalueilla
  • tunnistaa ikään liittyviä toimijuutta ja oppimista rajoittavia ja mahdollistavia tekijöitä ja prosesseja
  • osaa soveltaa tutkimustietoa aikuisten oppimisesta eri-ikäisten ohjauksessa  

Oppimateriaalit


  • Illeris, K ym (toim) (2018). Contemporary theories of learning. Learning theorists... In their own words. 2nd edition. Routledge.
  • Kallio,E. (2016/2017 tai uudempi) ajattelun kehitys aikuisuudessa. Helsinki: Suomen kasvatustieteellinen seura. Saatavana myös e-kirjana. (Luvut 2 ja 4-6)
  • Korjonen-Kuusipuro, K. ym. (2022). Ikääntyvät digiyhteiskunnassa. Elinikäisen oppimisen mahdollisuudet. Helsinki: Gaudeamus. (279 s.) 
  • Lemmetty, S. & Collin, K. (toim.) (2022). Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä. SoPhi.
  • Muu mahdollinen opetusohjelmassa mainittu kirjallisuus. 

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Verkko-opiskelu
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Verkko-opiskelu (JYU avoin) (4 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus