TAIA243 Lastenkulttuuri (5 op)
Kuvaus
Lastenkulttuuri tutkimuskohteena ja toimintakäytäntöinä.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
tuntee lastenkulttuurintutkimuksen keskeiset teemat, kysymykset ja käsitteet kansallisesti ja kansainvälisesti
osaa analysoida lapsille suunnattuja kulttuurituotteita, kuten lastenkirjallisuutta, mediatuotteita ja leluja, ja lasten omaa kulttuuria, kuten leikkiä
osaa tarkastella lapsuutta kulttuurisesti moninaisena, muuttuvana ja tuotettuna ilmiönä
tuntee lapsille suunnattua taidetoimintaa ja kulttuuripalveluja
tuntee lasten kulttuuriseen toimijuuteen ja kulttuurisiin oikeuksiin liittyvät eettiset kysymykset.
Oppimateriaalit
Lapsuuden ja lastenkulttuurin tutkimus
Alanen, Leena; Karila, Kirsti (toim.): Lapsuus, lapsuuden instituutiot ja lasten toiminta. Tampere: Vastapaino 2009.
Vehkalahti, Kaisa, et al. Matkaopas lapsuuden historian tutkimukseen: Monitieteisiä näkökulmia ja menetelmiä. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2022. https://doi.org/10.21435/ht.288.
Kehily, Mary Jane; Bragg, Sara (toim.): Children and young people's cultural worlds. Bristol : Policy Press 2013.
Kehily, Mary Jane. An Introduction to Childhood Studies 2nd Ed. 2nd ed. Open University Press, 2009.
Lastenkirjallisuus
Handbook of Research on Children’s and Young Adult Literature, 2010. Ed. Shelby A. Wolf, Karen Coats, Patricia Enciso & Christine A. Jenkins.
Laaksonen, Kaisa (toim.). Johdatus lastenkirjallisuuden tutkimukseen. Tampere: Lastenkirjainstituutti, 2022.
Mustola, Marleena (toim.): Lastenkirja. Nyt. SKS 2014.
Voipio, Myry. Emansipaation ja ohjailun ristivedossa: suomalaisen tyttökirjallisuuden kehitys 1889-2011. Jyväskylä: University of Jyväskylä, 2015.
Lasten oma kulttuuri
Malinen, Antti, and Tuomo Tamminen. Leikitäänkö?: Lasten Kaverisuhteet 1900-luvun Suomessa. [Helsinki]: Gaudeamus, 2022.
Saarikoski, Helena (toim.): Leikkikentiltä: lastenperinteen tutkimuksia 2000-luvulta. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS) 2005.
Lapsuuden moninaisuus
Ojanen, Karoliina; Mulari, Heta; Aaltonen, Sanna (toim.): Entäs tytöt: johdatus tyttötutkimukseen. Tampere : Vastapaino 2011.
Ruckenstein, Minna. Lapsuus Ja Talous. [Helsinki]: Gaudeamus, 2013.
Strandell, Harriet; Haikkola, Lotta; Kullman, Kim (toim.): Lapsuuden muuttuvat tilat. Tampere: Vastapaino 2012.
Suoritustavat
Tapa 1
Tapa 2
Tapa 3
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Itsenäinen työskentely (5 op)
Verkko-opetus ja siihen liittyvät tehtävät.
Opetus
1.8.2024–31.7.2025 Verkko-opetus
Tentti (5 op)
E-tentti.
Tenttiin luetaan
- Kehily, Mary Jane; Bragg, Sara (toim.): Children and young people's cultural worlds. Bristol : Policy Press 2013.
ja kaksi seuraavista:
- Alanen, Leena; Karila, Kirsti (toim.): Lapsuus, lapsuuden instituutiot ja lasten toiminta. Tampere: Vastapaino 2009.
- Strandell, Harriet; Haikkola, Lotta; Kullman, Kim (toim.): Lapsuuden muuttuvat tilat. Tampere: Vastapaino 2012.
- Mustola, Marleena (toim.). Lastenkirja. Nyt. SKS 2014.
- Saarikoski, Helena (toim.): Leikkikentiltä: lastenperinteen tutkimuksia 2000-luvulta. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS) 2005.
- Ojanen, Karoliina; Mulari, Heta; Aaltonen, Sanna (toim.): Entäs tytöt: johdatus tyttötutkimukseen. Tampere : Vastapaino 2011.
- Myllyniemi, Sami: Taidekohtia. [Helsinki]: Opetusministeriö : Nuorisotutkimusverkosto : Nuorisoasiain neuvottelukunta 2009.