TAIA1109 Visuaalisten ja multimodaalisten aineistojen analyysi (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Opintojaksolla perehdytään visuaalisen kulttuurin ja median analysointiin ja tutustutaan alalla yleisimmin käytettyihin teorioihin, käsitteisiin ja lähestymistapoihin sekä niiden aatehistoriallisiin taustoihin alan multimodaalisuus ja intermediaalisuus huomioiden. Teorioita ja menetelmiä käsitellään myös soveltaen suhteessa käytännön tutkimukseen.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tuntee visuaalisen, multimodaalisen ja intermediaalisen analyysin yleisesti käytetyt menetelmät, teoriat ja lähestymistavat

  • tuntee keskeisten teorioiden ja menetelmien historialliset taustat ja soveltuvuusalueet

  • osaa arvioida kriittisesti erilaisia analyysitapoja, teorioita ja menetelmiä

  • osaa soveltaa teorioita ja menetelmiä perustellusti ja valikoiden omassa työssään. 

Oppimateriaalit

  • Bordwell, David & Thompson, Kristin. Film Art: An Introduction. New York: McGraw-Hill, 2013.

    Chion, Michel. Audio-Vision: Sound on Screen. Columbia University Press, 2019.

    Hatt, Michael & Klonk, Charlotte. Art history: A critical introduction to its methods. Manchester: New York: Manchester University Press, 2006.

    Kukkonen, Karin. Studying comics and graphic novels. Malden, MA: Wiley Blackwell, 2013.

    Leeuwen, Theo van & Carey Jewitt. Handbook of Visual Analysis. London: SAGE, 2001.

    Mikkonen, Kai. Kuva ja sana. Kuvan ja sanan vuorovaikutus kirjallisuudessa, kuvataiteessa ja ikonoteksteissä. Helsinki: Gaudeamus, 2005.

    Pullinen, Jussi. Mitä meille tapahtui? Näin internet ja sosiaalinen media muuttivat elämämme. Helsinki: HS-kirjat, 2019.

    Stokes, Jane. How to Do Media and Cultural Studies. London: Sage, 2013.

    Sturken, Maria & Cartwright, Lisa. Practices of Looking: An Introduction to Visual Culture. New York: Oxford University Press, 2018.

    Waenerberg, Annika & Kähkönen, Satu. Taidetta tutkimaan: Menetelmiä ja näkökulmia. Jyväskylä: Kampus Kustannus, 2012. 

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti.
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Arviointiperusteet:
Oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 3

Arviointiperusteet:
Tentin tekeminen hyväksytysti.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus

x

Itsenäinen työskentely (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus

x

Tentti (5 op)

Tyyppi:
Tentti
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus