TAIA1108 Taide toimintana (5 op)
Kuvaus
Taide toimintana, käytäntöinä ja tapahtumana: taiteen toiminnalliset kontekstit, taide prosesseina, taidetoiminnan situationaalisuus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tarkastella ja analysoida taidetta toimintana, tapahtumana ja käytäntöinä, ja ymmärtää siihen vaikuttavat tekijät ja kontekstit
Opiskelija tunnistaa oman asiantuntijuutensa suhteessa erilaisiin toimintaympäristöihin ja kohderyhmiin ja osaa soveltaa taiteen ja kulttuurin asiantuntemusta monialaisesti
Opiskelija tuntee taiteen ja kulttuurin yleisöihin ja yleisötyöhön liittyviä tavoitteita, toimintakäytäntöjä ja prosesseja huomioiden eettiset näkökulmat
Opiskelija tuntee taidetoiminnan tutkimusta kansallisesti ja kansainvälisesti ja osaa soveltaa tutkimustietoa käytäntöihin suunnittelussa ja arvioinnissa
Oppimateriaalit
- Falk, John H., Lynn D. Dierking, Lynn D Dierking, and Marsha Semmel. Museum Experience Revisited. Walnut Creek: Routledge, 2012.
- Fleming, Michael, John O'Toole, and Liora Bresler. The Routledge International Handbook of the Arts and Education. 1st edition. Abingdon, Oxon ; New York, NY: Routledge, 2015. https://doi.org/10.4324/9781315742717.
- Lähdesmäki, Tuuli, et al. Learning Cultural Literacy Through Creative Practices in Schools: Cultural and Multimodal Approaches to Meaning-Making. Palgrave Macmillan, 2022.
- Pääjoki, Tarja. Kristallikruunuja Ja Samettiverhoja: Koulut Ja Taidetoimijat Yhteistyössä Taidetestaajat-hankkeessa. [Helsinki]: Taideyliopiston CERADA, 2021.
- Sorjonen, Hilppa, and Outi Sivonen. Taide Ja Kulttuurilaitosten Yleisötyön Muodot, Laajuus Ja Tuloksellisuus. [Helsinki]: Kulttuuripoliittisen tutkimuksen edistämissäätiö, 2015.