SVKP1044 Äidinkieli, kaksi- ja monikielisyys (5 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi, viittomakieli
Vastuuorganisaatio:
Kieli- ja viestintätieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Opintojaksolla tarkastellaan suomalaista viittomakieltä äidinkielisestä ja vieraskielisestä näkökökulmasta. Lisäksi opintojaksolla pohditaan oman kielellisen identiteetin rakentumista, sen yhteyttä inhimilliseen hyvintointiin sekä perehdytään kaksi- ja monikielisyyteen kansainvälisestä, kielivähemmistöjen, kielen oppimisen, koulutuksen ja arjen kielenkäytön näkökulmasta. 

Arviointiperusteet

Luento-opetuksessa aktiivinen osallistuminen (läsnäolo luennoilla vähintään 75 %), luentotehtävien tekeminen sekä opetukseen liittyvä dokumentoitu työ. Itsenäisessä suoritustavassa harjoitustehtävät ja muu dokumentoitu.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • ymmärtää kieli-identiteetin ja viittomakielisyyden rakentumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä merkityksen osana viittomakielisyyttä.
  • osaa kuvailla ja määritellä kaksi- ja monikielisyyden ilmenemismuotoja viittomakielisessä yhteisössä eri näkökulmista.
  • osaa vertailla kaksi- ja monikielisyyden kansainvälisen tutkimuksen peruskäsitteistöä.
  • ymmärtää äidinkieltä ja kaksi- ja monikielisyyttä koskevan tiedon merkityksen kieliasiantuntijuuden ja inhimillisen hyvinvoinnin rakentumisessa.
  • tietää kielen käyttöön ja kieliasiantuntijuuteen liittyviä eettisiä vastuita äidinkielisyyden ja kaksi- ja monikieliyyden näkökulmasta.

Osaamistavoitteet määrittävät arvosanan 3.

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Luento-opetuksessa aktiivinen osallistuminen (läsnäolo luennoilla vähintään 75 %), luentotehtävien tekeminen sekä opetukseen liittyvä muu dokumentoitu työ.
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Arviointiperusteet:
Itsenäisessä suoritustavassa harjoitustehtävät ja muu dokumentoitu työ.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Arviointiperusteet:
<p>Luento-opetuksessa aktiivinen osallistuminen (läsnäolo luennoilla vähintään 75 %), luentotehtävien tekeminen sekä opetukseen liittyvä dokumentoidut työt.&nbsp;&nbsp;</p>
Suorituskieli:
suomi, viittomakieli

Opetus

x

Itsenäinen työskentely (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Arviointiperusteet:
<p>Itsenäisessä suoritustavassa harjoitustehtävät ja muu dokumentoitu työ.</p>
Suorituskieli:
suomi, viittomakieli
Ei julkaistua opetusta