SPTP104 Sukupuolentutkimuksen tieteenfilosofia ja metodologia (5 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Sukupuolentutkimuksen tieteenfilosofia ja metodologia perehdyttää feministiseen tieteenhistoriaan, tieteensosiologiaan ja tieteenfilosofiaan.

Kuvaus

Opintojakso syventää tieteenfilosofian ja metodologian sekä empiirisen tieteentutkimuksen kriittistä osaamista perehdyttämällä erilaisiin feministisiin keskusteluihin tiedon, vallan ja arvojen monimuotoisista suhteista. Opintojakson voi suorittaa lukuvuosittain opetettavana luentokurssina tai Exam-tenttinä.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

· Tuntee pääpiirteissään feministisestä tieteenkritiikistä, tieteenhistoriasta, tieteensosiologiasta, tieteenfilosofiasta ja metodologiasta käydyt keskustelut.

· Hallitsee tiedon oikeuttamiseen liittyvät tieteenfilosofiset keskustelut ja tunnistaa käsitteiden, teorioiden ja metodologioiden soveltamiseen liittyvät tieto-opilliset ja ontologiset haasteet.

Lisätietoja

Opintojakson voi myös korvata sukupuolentutkimuksen valtakunnallisen Hilma-verkoston verkkokurssilla. Katso korvaavuudet ja ilmoittautumisohjeet täältä: Hilma - sukupuolentutkimuksen yliopistoverkosto | Jyväskylän yliopisto (jyu.fi).

Kirjallisuus

  • Ramazanoglu, Caroline & Janet Holland (2002): Feminist Methodology: Challenges and Choices ISBN 9780761951230 painettu, ISBN 9781849209144 verkko
  • Husu, Liisa & Kristina Rolin (toim.) (2005): Tiede, tieto ja sukupuoli ISBN 9516629318 nidottu
  • Artikkelit: Langton, Rae: Feminism in epistemology: Exclusion and objectification; Miranda Fricker: Feminism in epistemology: Pluralism without postmodernism; & Alison Wylie: Feminism in philosophy of science: Making sense of contingency and constraint. Teoksessa M. Fricker (toim.) (2000): The Cambridge Companion to Feminism in Philosophy, 127-184. ISBN 9781139000307 verkko, ISBN 9780521624510 painettu

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Kontaktiopetus, oppimispäiväkirja ja tentti.
Arviointiperusteet:
Osallistuminen (vähintään 2/3 luennoista) ja oppimispäiväkirja muodostavat 50% suorituksesta ja yhden teoksen tenttiminen muodostaa 50%.
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Kuvaus:
eTentti
Arviointiperusteet:
Kirjallisuuden tenttiminen eTenttinä 100%.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus

x

Tentti (5 op)

Tyyppi:
Tentti
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus