SKIA607 Teoriaa ja käytäntöä äidinkielen opettamiseen (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kieli- ja viestintätieteiden laitos
Järjestävä organisaatio:
Avoin yliopisto, Kieli- ja viestintätieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Opintojaksolla perehdytään äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen kannalta keskeisiin teorioihin ja sovelletaan niitä käytäntöön. Tekstitaitojen teorioihin sekä näiden opettamisen ja arvioinnin menetelmiin syvennytään osana monilukutaitoa. Lisäksi perehdytään pedagogisen kielitiedon periaatteisiin ja kielitietoiseen äidinkielen opetukseen.

Opintojakso on suositeltava esitieto opintojaksolle SKIS3062.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tuntee keskeisimpiä monilukutaidon, tekstitaitojen, lukemisen ja kirjoittamisen kuvausmalleja sekä kirjoittamistaitojen arviointimenetelmiä
  • ymmärtää pedagogisen kielitieto-opetuksen periaatteet
  • ymmärtää edellisten merkityksen ja aseman äidinkielen opetuksessa
  • osaa selittää ja vertailla kuvausmalleja sekä pohtia niiden vaikutusta siihen, miten äidinkieltä opitaan ja opetetaan
  • osaa soveltaa kielioppitietojaan äidinkielen opetuksessa, selittää yleistajuisesti keskeisiä käsitteitä ja vastata niitä koskeviin kysymyksiin
  • osaa laatia ja arvioida kielioppi-, lukemis- ja kirjoittamistehtäviä.

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Kirjalliset tehtävät. Kurssin suorittaminen edellyttää läsnäoloa (50 %).
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Arviointiperusteet:
Oppimistehtävät.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Arviointiperusteet:
Kirjalliset tehtävät. Kurssin suorittaminen edellyttää läsnäoloa (50 %).
Suorituskieli:
suomi

Opetus

x

Itsenäinen työskentely (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Arviointiperusteet:
Oppimistehtävät.
Suorituskieli:
suomi

Opetus