PSYA110 Lapsuus, nuoruus ja kehitys kasvuympäristöissä (5 op)
Avainteksti
Kuvaus
Kurssilla perehdytään sekä teoreettisiin lähestymistapoihin ja käsitteisiin että viimeaikaiseen tutkimustietoon, jota sovelletaan lasten ja nuorten kehityksen ja siihen vaikuttavien tekijöiden laaja-alaiseen kuvaamiseen. Työskentelytavat suomenkielisessä suorituksessa: Artikkelit, luennot, pienryhmätyöskentely luentojen yhteydessä ja kirjallisuus.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija on syventynyt yksilön ja ympäristön vuorovaikutusta ja kehityksen konteksteja koskevaan tietoon lasten ja nuorten sosioemotionaalisen kehityksen ja oppimisen näkökulmista. Hän ymmärtää neurobiologisten, sosiaalisten ja kontekstuaalisten tekijöiden merkityksen lasten ja nuorten kehityksessä sekä yksilön osallisuuden näissä ilmiöissä. Hänellä on taitoa esittää ja perustella omia näkökantojaan ja keskustella niistä ryhmässä. Opintojaksolla opiskelija kehittää kriittistä ajatteluaan sekä oppii lukemaan ja tarkastelemaan kriittisesti alan tutkimusartikkeleita. Opintojakson suoritettuaan opiskelija pystyy sujuvasti käyttämään keskeisiä kehityspsykologisia käsitteitä ja osaa kuvata lasten ja nuorten kehitystä ja siihen vaikuttavia tekijöitä laaja-alaisesti.
Lisätietoja
Suoritustapa 2 (itsenäinen opiskelu ja suoritus englannin kielellä) on tarkoitettu vain vaihto-opiskelijoille
Esitietojen kuvaus
Psykologian perusopinnot.
Oppimateriaalit
o Vuosittain ilmoitettavat artikkelit, tapauskuvaukset JA seuraavista teoksista vastuuopettajan ilmoittamat osat:
o Camras, L.A. (2022). Emotional development across the lifespan. New York: Guildford Publications. JA
o WABER, D. P. (2010). Rethinking learning disabilities: Understanding children who struggle in school. New York: Guilford.
o Lisäksi oheiskirjallisuutena kehityspsykologian keskeisistä käsitteistä: Schaffer, H.R. (2006). Key concepts in developmental psychology. London: SAGE. TAI muu vastuuopettajan ilmoittama lähdemateriaali.