POMM1073 Musiikkikasvatus (4 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Musiikillinen toiminta, musiikin pedagogiikka, luovuus ja kulttuurikasvatus sekä oman musiikkisuhteen ja omien musiikillisten tietojen ja taitojen kehittäminen.

Kuvaus

Musiikillisen toiminnan, ilmaisun ja kuuntelun pedagogiikka, luovuus ja kulttuurikasvatus, omien musiikillisten tietojen ja taitojen kehittäminen. Oman musiikkisuhteen reflektointi ja kehittäminen. Opettajuuden reflektointi musiikin opettamisen näkökulmasta.


Kurssi sijoittuu kaikille seitsemälle opettajan ydinosaamisalueelle.

Eettinen osaaminen, Tieteellinen osaaminen, Vuorovaikutusosaaminen ja moninaisuuteen liittyvä osaaminen, Yhteisöllinen ja yhteiskunnallinen osaaminen, Pedagoginen osaaminen, Hyvinvointia vahvistava osaaminen, Esteettinen osaaminen.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • osaa käyttää ja soveltaa erilaisia musiikin pedagogisia työtapoja ja hyödyntää opetussuunnitelmaa
  • tunnistaa ja käyttää musiikin elementtejä
  • ymmärtää terveen äänenkäytön merkityksen ja osaa ohjata sen käyttöä
  • osaa ohjata musiikillista toimintaa laulaen, soittaen ja liikkuen
  • ymmärtää musiikin merkityksen oppiaineita yhdistävänä ja oppimista syventävänä laaja-alaisena tekijänä
  • osaa nuotinluvun perusteet ja ymmärtää musiikin symbolikieltä osana monilukutaitoa ja osaa hyödyntää musiikkikasvatusteknologiaa
  • osaa rytmi-, melodia- ja sointusoittimen käytön perusteita ja osaa säestää helppoja koululauluja sointumerkeistä ja nuoteista
  • osaa hyödyntää musiikkia osallistavana työvälineenä erilaisten oppijoiden kokonaisvaltaisen kasvun ja hyvinvoinnin tukena
  • osaa toimia musisoivan ryhmän jäsenenä, hyödyntää musiikillisia valmiuksiaan, ottaa vastuun oman musiikkisuhteensa kehityksestä ja musiikkipedagogisen ajattelunsa reflektoinnista
  • ymmärtää luovuuden, esteettisen kasvatuksen ja kulttuurikasvatuksen merkityksen lapsen kehityksen näkökulmasta.


Esitietojen kuvaus

Ennen kurssin alkua olisi suositeltavaa olla suoritettuna POMM1002 Johdatus monialaisiin opintoihin (3 op). 

Oppimateriaalit

Ahonen, K. 2004. Johdatus musiikin oppimiseen. Finn. Lectura.

Huotilainen, M. 2019. Näin aivot oppivat: Opimme soittamaan ja laulamaan, opimme oppimaan. Jyväskylä: PS-kustannus.

Juntunen, M-L., Perkiö, S. & Simola-Isaksson, I. 2010. Musiikkia liikkuen. WSOYpro.

Kaikkonen, M., Salo, J., Vannasmaa, P. & Mäki, M. (toim.). 2020. Mahtava musiikki. Opas tasa-arvoiseen ja motivoivaan musiikinopetukseen. Oppimateriaalikeskus Opike.

Lehtonen, K., Juvonen, A. & Ruismäki, H. 2016. Musiikkirajoitteisuus sukupolvien välisenä siirtotaakkana. Musiikkikasvatus 19, 1, 29 - 41.

Linnankivi, M., Tenkku, L. & Urho, E. 1994. Musiikin didaktiikka. WSOY.

Ruokonen, I. 2016. Esi- ja alkuopetuksen musiikin didaktiikka. Finn Lectura.

Muu oppimateriaali tarkennetaan opintojakson toteutuksen yhteydessä. 

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Musiikin pedagogiikka 2 op: Osallistuminen opetukseen, oppimistehtävät ja itsenäinen työskentely. Säestystaidot 2 op: Osallistuminen opetukseen, oppimistehtävät ja itsenäinen työskentely.
Arviointiperusteet:
Osallistuminen opetukseen, oppimistehtävät ja itsenäinen työskentely.
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Arviointiperusteet:
Musiikin pedagogiikka 2 op: Osallistuminen opetukseen, oppimistehtävät ja itsenäinen työskentely. Säestystaidot 2 op: oppimistehtävät verkkomateriaalin pohjalta.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
x

Musiikin pedagogiikka (2 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Arviointiperusteet:
<p>Osallistuminen opetukseen, oppimistehtävät ja itsenäinen työskentely.&nbsp;</p>
Suorituskieli:
suomi
Työskentelytavat:

Osallistuminen opetukseen, oppimistehtävät ja itsenäinen työskentely. 

Oppimateriaalit:

Ahonen, K. 2004. Johdatus musiikin oppimiseen. Finn. Lectura.

Huotilainen, M. 2019. Näin aivot oppivat: Opimme soittamaan ja laulamaan, opimme oppimaan. Jyväskylä: PS-kustannus.

Juntunen, M-L., Perkiö, S. & Simola-Isaksson, I. 2010. Musiikkia liikkuen. WSOYpro.

 Kaikkonen, M., Salo, J., Vannasmaa, P. & Mäki, M. (toim.). 2020. Mahtava musiikki. Opas tasa-arvoiseen ja motivoivaan musiikinopetukseen. Oppimateriaalikeskus Opike.

Lehtonen, K., Juvonen, A. & Ruismäki, H. 2016. Musiikkirajoitteisuus sukupolvien välisenä siirtotaakkana. Musiikkikasvatus 19, 1, 29 - 41.

Linnankivi, M., Tenkku, L. & Urho, E. 1994. Musiikin didaktiikka. WSOY.

Ruokonen, I. 2016. Esi- ja alkuopetuksen musiikin didaktiikka. Finn Lectura.

Muu oppimateriaali tarkennetaan opintojakson toteutuksen yhteydessä. 

Opetus

x

Säestystaidot (2 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Arviointiperusteet:
<p>Osallistuminen opetukseen, oppimistehtävät ja itsenäinen työskentely.&nbsp;</p>
Suorituskieli:
suomi
Työskentelytavat:

Osallistuminen opetukseen, oppimistehtävät ja itsenäinen työskentely. 

Oppimateriaalit:

Kurssilla erikseen sovittava materiaali

Opetus

x

Säestystaidot - Itsenäinen työskentely (2 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Arviointiperusteet:
<p>Oppimistehtävät verkkomateriaalin pohjalta</p>
Suorituskieli:
suomi
Työskentelytavat:

Itsenäinen työskentely verkkomateriaalin pohjalta

Oppimateriaalit:

Verkkomateriaali

Opetus