POMM1063 Matematiikan pedagogiikka (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Kurssilla perehdytään matematiikan oppimisen ja opetuksen keskeisiin ilmiöihin.

Kuvaus

    • oppilaiden matemaattisten ideoiden ja haasteiden tulkitseminen sekä oppilaiden ideoiden hyödyntäminen opetuksessa ja niiden kehittymisen tukeminen
    • erilaiset ajattelutavat sekä ymmärtämisen ja oppimisen piirteet keskeisten alakoulun matematiikan käsitteiden tarkastelussa
    • matemaattisen ajattelun ja ongelmanratkaisun tukeminen
    • matematiikan oppimista tukeva vuorovaikutus
    • uskomusten, tunteiden ja motivaation merkitys matematiikan oppimisessa
    • toimintavälineet matematiikassa.

              Osaamistavoitteet

              Opintojakson suoritettuaan opiskelija

              • tunnistaa ymmärtämisen ja matemaattisen ajattelun piirteitä keskeisten alakoulun matematiikan käsitteiden tarkastelussa
              • tietää, miten voidaan hyödyntää erilaisia ratkaisu- ja ajattelutapoja matematiikan oppimisessa
              • ymmärtää, miten opettaja voi tukea oppilaita aktiivisina matematiikan tekijöinä ja ongelmanratkaisijoina
              • osaa tarkastella ja valita tarkoituksenmukaisia matematiikan työtapoja ja opetusmenetelmiä
              • tunnistaa matematiikan oppimista edistävän vuorovaikutuksen piirteitä ja tietää, miten opettaja voi tukea vuorovaikutusta
              • kykenee tarkastelemaan analyyttisesti matematiikan oppimista ja opetusta sekä omia käsityksiään matematiikan oppimisesta ja opetuksesta
              • ymmärtää uskomusten, tunteiden ja motivaation merkityksen matematiikan oppimisessa.

              Esitietojen kuvaus

              Hyvät tiedot peruskoulun matematiikan ja lukion lyhyen matematiikan tai vastaavan oppimäärästä.

              Oppimateriaalit

              Kurssilla sovittava materiaali sisältäen soveltuvat osat kirjallisuudesta.

              Kirjallisuus

              • Joutsenlahti, J., Silfverberg, H., & Räsänen, P. (toim.). (2018). Matematiikan oppiminen ja opetus. Niilo Mäki Instituutti.
              • Van de Walle, J. A., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2016). Elementary and middle school mathematics: teaching developmentally. Pearson.
              • Muu kurssilla sovittava kirjallisuus

              Suoritustavat

              Tapa 1

              Arviointiperusteet:
              Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.
              Valitaan kaikki merkityt osat
              Suoritustapojen osat
              x

              Osallistuminen opetukseen (5 op)

              Tyyppi:
              Osallistuminen opetukseen
              Arviointiasteikko:
              0-5
              Suorituskieli:
              suomi
              Työskentelytavat:

              Osallistuminen opetukseen, opintotehtävät, pienryhmätyöskentely sekä itsenäinen työskentely.

              Opetus