PEOA1200 Perheen kohtaaminen (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Järjestävä organisaatio:
Avoin yliopisto
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Perheen ja ammattilaisten yhteistyö erityisesti päihde- ja mielenterveyskysymyksissä. Miten kohdata perhe lastensuojelussa tai sosiaali- ja terveyspalveluissa?

Kuvaus

Opintojaksolla tarkastellaan perheiden kohtaamista seuraavista näkökulmista: päihderiippuvuus tai psyykkinen sairaus perheessä tai vaihtoehtoisesti lastensuojelu sekä lapsiperheiden sosiaali- ja terveyspalvelut. Opintojakso tarjoaa tietoa perheiden ja ammattilaisten yhteistyöstä, perheen voimavaroista ja tuen keinoista eri näkökulmista katsottuna. 

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuasi

- osaat tarkastella perheiden kohtaamista ja perheiden kanssa tehtävää työtä päihde- ja mielenterveystyön tai lastensuojelun ja lapsiperheiden sosiaali- ja terveyspalvelujen näkökulmista

- hahmotat lapsiperheiden palvelujärjestelmän ja sen toiminnan perusteet

- ymmärrät perheitä tukevan työskentelyn mahdollisuuksia, reunaehtoja, haasteita ja orientaatioita perheiden erilaisissa tilanteissa

- osaat tarkastella kriittisesti opintojakson teemoja suomalaiseen ja kansainväliseen perhetutkimukseen perustuen

- osaat soveltaa käytäntöön päihde-, mielenterveys- tai sosiaalityöhön liittyvää teoria- ja tutkimustietoa perheiden kohtaamisissa

- osaat kirjoittaa kriittistä ja perusteltua tieteellistä tekstiä

Oppimateriaalit

Kaikille pakollinen lähde

· Burke Harris, N. (2019). Syvälle ulottuvat juuret. (Suom. Juha Kuvajainen) Basam Books.

Valinnaiset lähteet (Moodlessa valittavan tehtävän mukaan)

· Järvinen-Tassopoulos, J. & Pirskanen, H. (toim.) (2021). Riippuvuus perheessä. Gaudeamus. (myös e-kirjana)

TAI soveltuvin osin

· Kiili, Johanna; Jaakola, Anne-Mari; Anis, Merja; Lamponen, Tuuli & Stenvall, Elina (2024) (toim.) Lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalityö. Gaudeamus.

· Aarnio, Noora & Pösö, Tarja (2023) Palvelutarpeen arviointi lastensuojelun rajapinnoilla asiakasnäkökulmasta - Nuorten ja vanhempien näkemyksiä. Janus, 31 (3), 235-252. DOI: https://doi.org/10.30668/janus.122791

· Vierula, Tarja; Pösö Tarja & Paavilainen, Eija (2019) Moniammatillisuus ja palvelutarvearviointi lapsi- ja perhepalveluissa. Ammattilaisten näkemykset pulmakohdista. Yhteiskuntapolitiikka, 84 (3), 292-300. https://www.julkari.fi/handle/10024/138273

· Hietamäki, Johanna; Kuusinen, Veera; Pursi, Katariina & Rajala, Rika (2017) Lastensuojeluilmoitusprosessi moniammatillisen yhteistyön näkökulmasta. Yhteiskuntapolitiikka, 82 (4), 417-429. https://www.julkari.fi/handle/10024/135193

TAI soveltuvin osin

· Särkikangas, Ulla (2020) Sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttö erityisperheiden arjessa: toiminnan ja ajankäytön näkökulma. Väitöskirja, Helsingin yliopisto. https://helda.helsinki.fi/items/fb46875f-4b67-4a20-86f7-ae97c535315b

· Henttonen, Tanja ym. (2021) (toim.) Vauvatyö-käsikirja. Vauvatyötä haastavissa perhetilanteissa. Ensi- ja turvakotien liitto. https://issuu.com/ensi-jaturvakotienliitto/docs/etl_vauvatyo-kasikirja_2020

· Rautio, Susanna (2016) Neuvolan perhetyö vanhemmuuden varhaisena tukena ja yhteistyönä. Väitöskirja, Jyväskylän yliopisto. https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49289

Lisäksi muu opintojakson Moodle-alueella ilmoitettu lähdemateriaali 

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Verkko-opiskelu, JYU avoin (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus