OLUM1040 Monikielisen oppijan matkassa – S2-oppijan kielitietoinen opetus (5 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Järjestävä organisaatio:
Avoin yliopisto
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Opintojaksolla perehdytään oppiaineiden kielitietoiseen opetukseen ja monikielisen oppijan toimijuuden ja kielitaidon kehittymisen tukemiseen.

Kuvaus

  • Monikielisen oppijan opetusjärjestelyt koulussa

  • Oppijan osallisuuden ja monikielisen identiteetin tukeminen
  • Oppijan toiminnallisen kielitaidon arvioiminen ja sen kehittymisen tukeminen
  • Eri tiedonaloille tyypillisiä tekstikäytänteitä
  • Kielitietoinen opetus sekä kielitaidon ja tekstikäytänteiden hallinnan kehittäminen osana oppiaineiden sisältötietojen oppimista
  • S2-opetus kielitaidon ja sisältöosaamisen kehittämisessä

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuasi

  • ymmärrät kielen merkityksen oppijan identiteetin rakentumisessa, oppimisessa sekä eri oppiaineiden tiedonmuodostuksessa
  • ymmärrät monikielisyyden kehittyvänä taitona elinikäisen oppimisen näkökulmasta
  • tunnet keinoja eritellä oppijan tilanteista kielitaitoa ja tukea sen kehittymistä
  • tiedostat, että eri tiedonaloilla on niille tyypillisiä kielellisiä piirteitä ja tekstikäytänteitä
  • tunnet opettamiesi tiedonalojen kielelle ja tekstikäytänteille tyypillisiä piirteitä
  • tunnet kielitietoisen opetuksen periaatteet ja osaat luoda aktiviteetteja, jotka tukevat oppijan toimijuutta ja kehittävät kielitaitoa osana oppiaineiden sisältötiedon oppimista
  • osaat tukea ja hyödyntää oppijoiden monikielisiä resursseja oppimisessa.   

Esitietojen kuvaus

Ennen tätä opintojaksoa suositellaan opiskeltaviksi opintojaksot ”Kohti parempia luku- ja kirjoitustaitoja – Perusta ja oppimisen jatkumot (5 op)” sekä ”Kuinka innostan ja tuen – Luku- ja kirjoitustaitojen opetus eri ikävaiheissa (5 op)”.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla erikseen sovittava kirjallisuus ja oppimateriaali.

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Oppimistehtävä
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Oppimistehtävä (JYU avoin) (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus