OLUM1020 Kuinka innostan ja tuen - Luku- ja kirjoitustaitojen opetus eri ikävaiheissa (5 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Järjestävä organisaatio:
Avoin yliopisto
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Opintojaksolla syvennytään luku- ja kirjoitustaitojen ohjaamisen erityispiirteisiin opiskelijan suuntautumisen mukaisella kasvatus- ja koulutusasteella.

Kuvaus

- tekstien tulkinnan ja tuottamisen ohjaaminen, palaute ja arviointi

- tieto- ja viestintäteknologia monilukutaidon ohjaamisessa

- lasten- ja nuortenkirjallisuus, draamalliset työtavat ja sanataide

- kielitietoinen opetus ja monikielisyyden tukeminen

- oppimisen ja motivaation tukeminen heterogeenisessä ryhmässä 

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

- osaa ohjata luku- ja kirjoitusvalmiuksien tai -taitojen kehitystä

- on kehittänyt monilukutaidon (monimuotoisten, multimodaalisten, puhuttujen ja kirjoitettujen tekstien tulkinnan, tuottamisen ja arvioinnin) ohjaamisen taitojaan

- on tutustunut lasten- ja nuortenkirjallisuuteen sekä sanataiteen käsitteeseen

- ymmärtää oppijoita innostavien tekstien ja oppimisympäristöjen sekä lukemiseen sitoutumisen merkityksen luku- ja kirjoitustaitojen harjoittelussa ja ohjaamisessa

- on saanut valmiuksia vastata oppijoiden yksilöllisiin tarpeisiin luku- ja kirjoitustaitojen oppimisessa sekä valmiuksia tukea kaikkien oppijoiden suomen kielen oppimista ja monikielisyyttä 

Lisätietoja

Tällä opintojaksolla opiskelija valitsee seuraavista suuntautumisvaihtoehdoista yhden:

1. varhaiskasvatus ja esiopetus (5 op)

2. vuosiluokat 1–6 (5 op)

3. vuosiluokat 7–9, lukio ja ammatillinen koulutus (5 op)

Esitietojen kuvaus

Ennen tätä opintojaksoa suositellaan opiskeltavaksi opintojakso ”Kohti parempia luku- ja kirjoitustaitoja – Perusta ja oppimisen jatkumot” (5 op).

Oppimateriaalit

Alla lueteltu kirjallisuus soveltuvin osin ja lisäksi opintojaksolla sovittu oppimateriaali.

Varhaiskasvatus ja esiopetus: Aerila & Kauppinen (2019), Mustola & Koivula (2018), Niemitalo-Haapola ym. (2020), Siiskonen ym. (2014), Vaarala ym. (2016)

Vuosiluokat 1–6: Aerila & Kauppinen (2019), Hankala ym. (2015), Lerkkanen (2018), Vaarala ym. (2016)

Vuosiluokat 7–9, lukio ja ammatillinen koulutus: Aerila & Kauppinen (2019), Hankala ym. (2015), Määttä ym. (2014), Vaarala ym. (2016)


  • Aerila, J. & Kauppinen, M. (2019). Sytytä lukukipinä – Pedagogisia keinoja lukuinnon herättelyyn. Jyväskylä: PS-kustannus.
  • Hankala, M., Harjunen, E., Kauppinen, M., Kulju, P., Pentikäinen, J., & Routarinne, S. (2015). Tutkimuksesta tukea kirjoittamisen opettamiseen. Teoksessa E. Harjunen (toim.) Tekstit puntarissa: ajatuksia äidinkielen ja kirjallisuuden oppimistuloksista perusopetuksen päättöarvioinnissa 2014 ja 2010. (s. 73–84). Helsinki: Kansallinen koulutuksen arviointikeskus.
  • Lerkkanen, M-K. (2018). Lukemaan oppiminen ja opettaminen esi- ja alkuopetuksessa. 1.–4. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
  • Mustola, M. & Koivula, M. (2018). Monilukutaito. Teoksessa M. Koivula, A. Siippainen & P. Eerola-Pennanen (toim.), Valloittava varhaiskasvatus – oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia, 2. painos (s. 314–322). Tampere: Vastapaino.
  • Määttä, S., Kiiveri, L. & Kairaluoma, L. (toim.) (2014). Otetta opintoihin. Jyväskylä: Niilo Mäki Instituutti.
  • Niemitalo-Haapola, E., Haapala, S. & Ukkola, S. (toim.) (2020). Lapsen kielenkehitys. Jyväskylä: PS-kustannus.
  • Siiskonen, T., Aro, T., Ahonen, T. & Ketonen, R. (toim.) (2014). Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
  • Vaarala, H., Reiman, N., Jalkanen, J. & Nissilä, L. (2016). Tilanne päällä! – Näkökulmia S2-opetukseen. Helsinki: Opetushallitus.

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Oppimistehtävä
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Oppimistehtävä (JYU avoin) (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus