OHPA219 Oppimisen yksilölliset ja yhteisölliset ulottuvuudet (ped) (5 op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028
Kuvaus
Oppimisen ja ohjaamisen teoriat
Oppimisen yksilölliset ulottuvuudet (oppimisen neurologinen perusta, tunteet, sanaton tieto, yksilöllinen kokemushistoria)
Oppimisen yhteisölliset ulottuvuudet (pedagoginen suhde, vertaisryhmä, ryhmäilmiöt)
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa keskeisiä oppimisen ja ohjaamisen teoreettisia lähestymistapoja sekä niiden välisiä yhteyksiä
- hahmottaa oppimisen yksilöllisten ja yhteisöllisten ulottuvuuksien keskinäistä riippuvuutta ja dynamiikkaa
- soveltaa teoreettisia lähestymistapoja erilaisiin käytännön oppimis- ja ohjaus- ja opetustilanteisiin.
Oppimateriaalit
Driscoll, M. 1994/2004/2013. Psychology of learning for instruction. Boston: Allyn and Bacon. 37 (40).
Illeris, K. 2009. Contemporary theories of learning. Learning theories…in their own words. Lontoo: Routledge.
Jarvis, P. 2006. Towards a comprehensive theory of human learning. London, New York: Routledge.
Nummenmaa, L. 2010. Tunteiden psykologia. Helsinki: Tammi.
Muu mahdollinen oppimateriaali (artikkelit ja e-kirjat).
Suoritustavat
Tapa 1
Kuvaus:
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.
Arviointiperusteet:
Opiskelija osallistuu opetukseen, pienryhmän työskentelyyn sekä tekee itsenäiset tehtävät hyväksytysti.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi