OHJA1605 Ohjausalan kehittäminen (5 op)
Kuvaus
- Ohjauksen palvelujärjestelmä
- Ohjauksen kehittämisen institutionaaliset prosessit
- Ohjausalan arviointi ja kehittäminen
- Ohjaaja ammattialansa kehittäjänä
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa tarkastella omaa rooliaan ohjausalan ammatillisessa kehittämistyössä
- osaa tarkastella ohjauspalveluita ja niiden tavoitteita osana yhteiskuntaa
- tuntee erilaisia ohjauksen arvioinnin ja kehittämisen lähtökohtia ja menetelmiä
Lisätietoja
Tällä opintojaksolla perehdytään ohjauksen kehittämiseen eri toimintaympäristöissä. Ohjauksen arviointia ja kehittämistä tarkastellaan sekä ohjaajan oman ammatillisen kehittymisen että ohjausalan kehittämisen näkökulmista. Opintojaksolla perehdytään ohjaukseen osana yhteiskuntaa ja sen palvelujärjestelmiä. Opintojaksolla opiskelija kehittää yhteiskuntaosaamistaan, ohjauksen teoriaosaamistaan sekä kehittämisosaamistaan.
Oppimateriaalit
ELGPN [European Lifelong Guidance Policy Network]. (2015). Suuntaviivoja elinikäisen ohjauksen toimintapolitiikalle ja palvelujärjestelyille. Yhteiset tavoitteet ja periaatteet EU:n jäsenmaille ja komissiolle. ELGPN Tools No. 6. Jyväskylän yliopisto.
Elinikäisen ohjauksen strategia 2020–2023: ELO-foorumi. Valtioneuvoston julkaisuja 2020:34. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-536-8
Luomanen, T. & Luomanen-Jaakkola, L. 2023. Inhimilliset systeemit. Pedagogisten yhteisöiden systeemitietoinen kulttuuri. Edita.
Nykänen, S. 2010. Ohjauksen palvelujärjestelyjen toimijoiden käsitykset johtamisesta ohjausverkostossa. Matkalla verkostojohtamiseen? Jyväskylän yliopisto. Koulutuksen tutkimuslaitos. Tutkimuksia 25.Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa