OHJA1505 Ohjaus yhteiskunnassa (8 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

  • Sosiaalinen oikeudenmukaisuus ohjauksessa
  • Normit ja normikriittisyys
  • Megatrendit, tulevaisuuksien tutkimisen menetelmiä
  • Toimintahorisontin käsite ja sen merkitys ohjauksessa
  • Ohjaajan yhteiskunnallinen toimijuus (agency)
  • Ekososiaalinen sivistys ja green guidance

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • osaa käydä kriittistä keskustelua koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisistä ilmiöistä
  • tunnistaa megatrendit ja pohtii niiden vaikutusta ohjaukseen ja elämänsuunnitteluun
  • tuntee menetelmiä tutkia mahdollisia, todennäköisiä ja toivottavia tulevaisuuksia ohjattavien kanssa
  • tunnistaa yhdenvertaisuuden edistämisen kysymyksiä ohjauksessa
  • ymmärtää ekososiaalisen sivistyksen merkityksen ohjauksessa ja kestävän tulevaisuuden rakentamisessa
  • tunnistaa ohjaajan mahdollisuuksia toimia muutoksen tekijänä yhteiskunnassa

Lisätietoja

Tällä opintojaksolla perehdytään ohjaukseen ja elämänsuunnitteluun vaikuttaviin koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiin ilmiöihin. Opintojaksolla tutustutaan megatrendeihin ja tulevaisuuksien tutkimisen menetelmiin ohjauksessa. Opiskelija syventyy moninaisen yhteiskunnan yhdenvertaisuuden ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämisen kysymyksiin sekä pohtii, miten ohjauksella voidaan rakentaa hyvää elämää planetaarisissa rajoissa. Lisäksi opintojaksolla tarkastellaan yhteiskunnallisen toimijuuden kysymyksiä sekä ohjaajan mahdollisuuksia toimia aktiivisena tulevaisuuden rakentajana yhteiskunnassa. Tällä opintojaksolla opiskelija kehittää yhteiskuntaosaamistaan, eettistä osaamistaan ja kehittämisosaamistaan.

Oppimateriaalit

Hooley, T., Sultana, R.G., & Thomsen, R. (toim.). (2017). Career guidance for social justice: Contesting neoliberalism. Routledge.

Plant, P. 2014. Green guidance. Teoksessa Arulmani, G. & Watts, A.G. (toim.) Handbook of Career Development: International Perspectives. Springer, 309–316.


Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn. Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat: 1) Yhteiskuntaosaaminen: Opiskelija osaa kuvata koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä. Opiskelija osaa nimetä megatrendit ja pohtia niiden vaikutusta ohjaukseen ja elämänsuunnitteluun. Opiskelija osaa nimetä menetelmiä tutkia mahdollisia, todennäköisiä ja toivottavia tulevaisuuksia ja kuvata tapoja käyttää niitä ohjattavien kanssa. Opiskelija osaa kuvata tapoja edistää yhdenvertaisuutta ohjauksessa. 2) Eettinen osaaminen: Opiskelija osaa käydä kriittistä keskustelua koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisistä ilmiöistä. Opiskelija osaa kuvata tapoja, joilla yhteiskunnassa vallitsevat käsitykset, arvot ja asenteet voivat vaikuttaa ohjattavien elämänkulkuun. Opiskelija osaa perustella ekososiaalisen sivistyksen merkityksen ohjauksessa ja kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. 3) Kehittämisosaaminen: Opiskelija pystyy nimeämään tapoja, miten ohjausalaa tulisi kehittää suhteessa yhteiskunnan muutokseen. Opiskelija tunnistaa ohjaajan mahdollisuuksia toimia muutoksen tekijänä yhteiskunnassa.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (8 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi

Opetus