OHJA1405 Moniammatillinen verkostotyö ohjauspalveluissa (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

  • Toimivan verkostoyhteistyön edellytykset
  • Oma rooli ja toiminta osana verkostoa
  • Moniammatillinen yhteistyö eri oppilaitosmuodoissa
  • Moniammatillisen ja monialaisen yhteistyön käsitteet, toimijat, rakenteet ja lainsäädäntö

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • osaa kuvata oman alueensa moniammatillisen ja monialaisen yhteistyön rakenteita sekä yhteistyöverkostoja
  • tunnistaa moniammatillisen verkostotyön edellytyksiä ja kehittämiskohteita sekä omia vahvuuksiaan niiden suhteen
  • ymmärtää moniammatillisen yhteistyön koordinoinnin ja johtamisen merkityksen
  • tuntee ohjaustyöhön sekä moniammatilliseen ja monialaiseen yhteistyöhön liittyvän keskeisen lainsäädännön

Lisätietoja

Tällä opintojaksolla perehdytään moniammatilliseen työotteeseen ja selkiytetään omaa roolia eri tahojen kanssa tehtävässä yhteistyössä ohjattavan opinto- ja urapolun eri vaiheissa. Opintojaksolla syvennetään ymmärrystä ohjauksen oppilaitoskohtaisista ja alueellisista yhteistyöverkostoista. Lisäksi kehitetään valmiuksia toimia moniammatillisessa yhteistyössä. Opintojaksolla perehdytään myös ohjaustyötä sekä moniammatillista ja monialaista yhteistyötä ohjaaviin dokumentteihin, määräyksiin ja lainsäädäntöön. Tällä opintojaksolla opiskelija kehittää verkosto-osaamista, kehittämisosaamista ja yhteiskuntaosaamista.

Oppimateriaalit

Pukkila, P. 2023. Monialaisen ohjauksen ja yhteistyön lähtökohdat sekä rakentuminen ohjauspalveluiden työmuodoksi: Monimenetelmällinen tutkimus Ohjaamoista. Jyväskylän yliopisto. JYU Dissertations 720.

Puukari, S., Lappalainen, K. & Kuorelahti, M. (toim.) 2017. Ohjaus ja erityisopetus oppijoiden tukena. PS-Kustannus.

Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Opintojakson suorittaminen perustuu opetukseen osallistumiseen ja itsenäiseen työskentelyyn. Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat: 1) Verkosto-osaaminen: Opiskelija osaa kuvata oppilaitoskohtaista ja alueellista ohjauksen yhteistyöverkostoa. Opiskelija tunnistaa moniammatillisessa ja monialaisessa yhteistyöverkostossa toimimisen edellytyksiä ja osaa reflektoida omia vahvuuksiaan ja kehittymiskohteitaan ohjaajana suhteessa niihin. Opiskelija osaa kuvata koordinoinnin ja johtamisen merkitystä toimivalle moniammatilliselle yhteistyölle. 2) Kehittämisosaaminen: Opiskelija hahmottaa ohjaajan työn osana laajempaa moniammatillisen ja monialaisen verkostotyön systeemiä. Opiskelija osaa etsiä moniammatilliseen verkostotyöhön liittyvää tietoa ja arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija tunnistaa moniammatilliseen ja monialaiseen verkostotyöhön liittyviä kehittämiskohteita. 3) Yhteiskuntaosaaminen: Opiskelija tuntee keskeisen ohjausta sekä moniammatillista ja monialaista työtä määrittävän lainsäädännön. Opiskelija tunnistaa moniammatillisen yhteistyön erityispiirteitä eri oppilaitosmuodoissa.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi

Opetus