ODKP1190 Draamaopettaja taiteilijana ja kasvattajana (5 op)
Kuvaus
Sisältö
Ryhmälähtöinen taiteellinen oppimisprosessi (devising).
Draamaopettaja opettaja-taiteilijana.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa rakentaa ryhmälähtöisen taiteellisen oppimisprosessin (devising) ja arvioida prosessia
• osaa reflektoida omaa ja opiskeluryhmän oppimisprosessia pedagogisena, dialogisena ja eettisenä toimintana
• osaa kuvata omaa pedagogista toimintaansa ja ajatteluaan draamaopettajana
• ymmärtää draamakasvatuksen potentiaalin yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa
• tietää draamakasvatuksen keskeisiä tutkimusteemoja ja tutkimuksia
Lisätietoja
Tämän opintojakson voivat suorittaa vain erillisen haun kautta opiskelijoiksi hyväksytyt.
Esitietojen kuvaus
Erillisen haun ja valinnan kautta hyväksytyt.
Pakolliset esitiedot
Oppimateriaalit
Seuraava kirjallisuus soveltuvin osin ja opetusohjelmassa mainittu muu oppimateriaali:
Nicholson, H. 2014. Applied drama: the gift of theatre.
Oddey, A. 2001. Devising Theatre: a practical and theoretical handbook. London: Routledge.
Repo-Kaarento, S. 2010. Innostu ryhmästä. Miten ohjata oppivaa yhteisöä. Helsinki: Kansanvalistusseura.
Niemistö, R. 2007. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsinki: Palmenia.
Prendergast, M. & Saxton, J. 2013. Applied drama: A facilitator's handbook for working in community. Bristol: Intellect.
Prentki, T. & Preston, S. 2009. (eds.) The applied theatre reader. London: Routledge.
Smart, J. & Mermikides, A. 2010. Devising in process. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Viirret, T. L. 2020. Dialogism as an Integral Element in Process Drama: Insights into Drama Teacher’s Artistic-Pedagogical Expertise. Jyväskylä: University of Jyväskylä.