NUOP4000 Nuoruuden ajankohtaiset teemat (5 op)
Avainteksti
Kuvaus
Nuoruuden ajankohtaiset teemat -opintojaksolla (5 op) perehdyt kestävään elämäntapaan nuorten elämässä. Tarkastelet opintojaksolla mm. ekologista, taloudellista sekä sosiaalista ja kulttuurista kestävyyttä nuorten näkökulmasta.
Opintojaksolla tutustut myös oman mielenkiintosi ja valintasi mukaan johonkin seuraavista teemoista: osallisuus, vertaissuhteet tai digitalisaatio.
Sovellusosiossa sovellat tutkimustietoa käytäntöön hyödyntäen joko mediasta poimimaasi aineistoa tai omaa työtäsi.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
· ymmärtää ja tunnistaa nuorten asenteita ja näkemyksiä kestävään elämäntapaan
· osaa kuvailla ja ymmärtää nuorten erilaisia konteksteja valitsemassaan teemassa: osallisuus, digitalisaatio, vertaissuhteet
· osaa tarkastella ajankohtaista nuoruutta koskevaa keskustelua suhteessa tutkimustietoon
Oppimateriaalit
Kestävä elämäntapa ja nuoret (pakollinen teema):
1. Kiilakoski, T. (toim). (2022). Kestävää tekoa. Nuorisobarometri 2021. https://tietoanuorista.fi/wp-content/uploads/2022/03/nuorisobarometri-2021-web.pdf
2. Piispa, M. & Myllyniemi S. (2019). Nuoret ja ilmastonmuutos. Tiedot, huoli ja toiminta Nuorisobarometrien valossa. Yhteiskuntapolitiikka, 84, 61-69. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902144980
3. Rättilä, T. & Honkatukia, P. (2021). Nuoret toimijoina ilmastonmuutoksen ja kestävän kehityksen politiikoissa. Nuorisotutkimus, 2, 1-96. https://journal.fi/nuorisotutkimus/issue/download/8457/1489
Osallisuus (vaihtoehtoinen):
1. Kekki, M.-K., Kovalainen, P., & Ollikainen, A. (toim.). (2023). Nuorten osallisuuden edistäminen – Nuorisoalan osaamiskeskusten näkökulmia ja työkaluja. Osallisuuden osaamiskeskus. https://nuoretjaosallisuus.fi/wp-content/uploads/2023/05/Nuorten-osallisuuden-edista%CC%88minen_2023_sa.pdf
TAI
2. Maunu, A. & Kiilakoski, T. (2018). Ohjausta osallisuuteen? Sosiaalinen ja poliittinen osallisuus ammattiin opiskelevien nuorten arjessa. Aikuiskasvatus, 38, 112–129. https://doi.org/10.33336/aik.88333
JA Merikukka, M., Ristikari, T,. & Kiilakoski, T. (2019). Suojaako yläkouluikäisten nuorten osallisuuden kokemus koulussa lyhyeltä koulutuspolulta? Yhteiskuntapolitiikka, 84, 403–415. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019091828778
TAI
3. Välijärvi, J. (toim.). (2019). Edellytykset kasvuun, oppimiseen ja osallisuuteen kaikille: Tutkijoiden havaintoja ja suosituksia lasten ja nuorten monipuolisen kehityksen, terveyden ja vaikuttamisen mahdollisuuksien edistämiseksi. Valtioneuvoston julkaisuja 2019:7. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-701-7
Vertaissuhteet (vaihtoehtoinen):
1. Kivijärvi, A. (toim.). (2023). Läpi kriisien. Nuorisobarometri 2022. https://tietoanuorista.fi/wp-content/uploads/2023/03/nuorisobarometri-2022-web.pdf
TAI
2. Lanas, M. & Kiilakoski, T. (toim.). (2022). Häiriö? Näkökulmia työrauhan säröihin koulussa. Vastapaino. Saatavilla e-kirjana: https://jyu.finna.fi/Record/jykdok.2102657?sid=3784101263
Digitalisaatio (vaihtoehtoinen):
1. Lahikainen, A R., Mälkiä, T., & Repo, K. (toim.). (2015). Media lapsiperheessä. Vastapaino. Saatavilla e-kirjana: https://jyu.finna.fi/Record/jykdok.2070081?sid=3784083014
TAI
2. Piili, H., Heiskanen, E., Koponen, M., Karppinen, H., & Salminen, A. (2019). Digipedagogiikka: Lasten ja nuorten digitalisaatiokasvatus. LUT-yliopisto. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019060719395
TAI
3. Salasuo, M. (toim.). (2021). Harrastamisen äärellä. Lasten ja nuorten vapaa-aikatutkimus 2020. https://tietoanuorista.fi/wp-content/uploads/2021/05/lasten-ja-nuorten-vapaa-aikatutkimus-2020-web.pdf
Lisäksi muuta mahdollista kirjallisuutta ja materiaalia opetusohjelmassa tarkennettavalla tavalla.