NUOP3000 Nuoret ja koulu (5 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Järjestävä organisaatio:
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Avoin yliopisto
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Nuoret ja koulu –jaksolla pohdit koulun merkitystä, kouluviihtyvyyttä, koulua kasvuympäristönä ja nuorisotyön roolia

Kuvaus

Nuoret ja koulu -opintojaksolla (5 op) tarkastelet koulun merkitystä ja asemaa nuorten elämässä sekä heidän sosiaalisissa suhteissaan. Millainen on nuoren kokemus koulusta?

Tutustut myös nuorisotyön rooliin ja käytänteisiin koulun ja oppilaitosten arjessa. Miten nuorisotyö tukee nuoren arkea koulussa?

Opintojakson aikana saat myös valmiuksia edistää nuorten kouluviihtyvyyttä erilaisissa oppimisympäristöissä. Millainen koulu tukee nuoren kasvua hyvinvoivaksi, osaavaksi ja osalliseksi yhteiskunnan jäseneksi nyt ja tulevaisuudessa? Miten?

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

· osaa tarkastella koulun merkitystä ja asemaa nuorten kasvuympäristönä ja nuorten sosiaalisissa suhteissa  

· osaa kuvailla nuorisotyön roolia ja käytänteitä koulun ja oppilaitosten arjessa

· saa valmiuksia edistää nuorten kouluviihtyvyyttä erilaisissa oppimisympäristöissä 

Oppimateriaalit

1. Huilla, H. (2022). Kaupunkikoulut ja huono-osaisuus. Helsingin yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-8000-1

TAI

Paju, P. (2016). Koulua on käytävä. Etnografinen tutkimus koululuokasta sosiaalisena tilana. Nuorisotutkimusverkosto / Nuorisotutkimusseura, verkkojulkaisuja 108. https://doi.org/10.57049/nts.304

2. Hännikäinen-Uutela, A.-L. & Penttinen, P. (toim.). (2023). Koulunuorisotyö. Xamk. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/793287/URNISBN978952344514.pdf?sequence=5&isAllowed=

3. Kiilakoski, T. (2016). Koulu on enemmän. Nuorisotyön ja koulun yhteistyön käytännöt, mahdollisuudet ja ongelmat. Nuorisotutkimusverkosto / Nuorisotutkimusseura, verkkojulkaisuja 107. https://doi.org/10.57049/nts.306

4. Pekkarinen, E. & Myllyniemi, S. (toim.). (2018). Opin polut ja pientareet. Nuorisobarometri 2017. Opetus- ja kulttuuriministeriö. Valtion nuorisoneuvosto. Nuorisotutkimusverkosto / Nuorisotutkimusseura, verkkojulkaisuja 129. https://tietoanuorista.fi/wp-content/uploads/2018/03/Nuorisobarometri_2017_WEB.pdf

Lisäksi muuta mahdollista kirjallisuutta ja materiaalia opetusohjelmassa tarkennettavalla tavalla.

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Verkko-opiskelu
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Verkko-opiskelu, (JYU avoin) (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus