NUOP2000 Nuorten hyvinvointi ja kestävä tulevaisuus (5 op)
Avainteksti
Kuvaus
Nuorten hyvinvointi ja kestävä tulevaisuus -opintojaksolla (5 op) tutustut nuorten hyvinvointiin eri näkökulmista ja heidän näkemyksiinsä ympäröivästä yhteiskunnasta sekä sen tulevaisuudesta. Mikä nuoria huolettaa, miten tulevaisuuteen luodaan uskoa?
Opintojaksolla opit tunnistamaan nuorten toimijuutta ja päätöksentekoa vahvistavia tahoja ja keinoja. Pääset pohtimaan, miten nuoret voivat vaikuttaa yhteiskuntaan ja miten heidän osallisuuttaan voidaan tukea.
Opintojaksolla sovelletaan opittua tietoa nuorten hyvinvoinnin edistämiseen sekä kestävän tulevaisuuden rakentamiseen.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
· osaa jäsentää nuorten hyvinvoinnin moniulotteisuutta
· osaa kuvailla nuorten näkemyksiä heitä ympäröivästä yhteiskunnasta ja sen tulevaisuudesta
· tunnistaa nuorten toimijuutta ja päätöksentekoa vahvistavia tahoja ja keinoja
Oppimateriaalit
1. Helne, T. & Hirvilammi, T. (2021). Puristuksissa?: Nuoret ja kestävän hyvinvoinnin ehdot. Kelan tutkimus. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060132534
2. Kivijärvi, A. (toim.). (2023). Läpi kriisien. Nuorisobarometri 2022. https://tietoanuorista.fi/wp-content/uploads/2023/03/nuorisobarometri-2022-web.pdf
3. Käyhkö, M. & Armila, P. (2022). “Tasasen paskaa kuuluu”: Elämänongelmien kirjoa kehkeytyvässä aikuisuudessa. Aikuiskasvatus, 42, 270–285. https://doi.org/10.33336/aik.122114
4. Salo, A.-E. (2023). Nähdyksi, kuulluksi ja ymmärretyksi tuleminen rakentaa resilienssiä varhaisnuoruudessa. Kasvun tuki -aikakauslehti, 3, 24-32. https://journal.fi/kasvuntuki/article/view/130413
5. Tani, S., Kiilakoski, T., & Honkatukia, P. (2019). Toimintavalmiusajattelu nuorisotyön, kasvatuksen ja opetuksen kentillä: kokonaisvaltainen näkökulma nuorten hyvinvoinnin edistämiseen? Kasvatus & Aika, 13, 4–25. https://doi.org/10.33350/ka.80151
Lisäksi muuta mahdollista kirjallisuutta ja materiaalia opetusohjelmassa tarkennettavalla tavalla.