NUOP1000 Nuoruus elämänkulussa (5 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Järjestävä organisaatio:
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Avoin yliopisto
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Nuoruus elämänkulussa -jaksolla tutustut nuorten erilaisiin ja yksilöllisiin elämänkulkuihin ja konteksteihin sekä nuoren aktiiviseen toimijuuteen.

Kuvaus

Nuoruus elämänkulussa -opintojakson (5 op) myötä osaat paikantaa nuoruutta elämänkulussa: Millaisia yksilöllisiä elämänkulkuja on, entäpä millaisia erilaisia konteksteja nuorten elämänpiiriin kuuluu? Nuoret nähdään aktiivisina toimijoina monenlaisissa konteksteissa, ja tässä opintojaksossa osaat eritellä nuorten toimijuutta koskevia tulkintoja ja toimijuuden sidoksellisuutta.

Sovellusosiossa perehdyt elämänkulkuun eri käsitteiden, teorioiden ja kontekstien valossa syventäen ymmärrystäsi nuoruuden monimuotoisuudesta ja yksilöllisyydestä.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

  • osaa paikantaa nuoruuden erityisyyttä elämänkulussa erilaisten teorioiden valossa ja soveltaa eri teorioita ja käsitteitä omaan elämänkulkuunsa
  • tunnistaa yksilöllisiä elämänkulkuja ja niiden moninaisia konteksteja 
  • osaa eritellä nuorten toimijuutta koskevia tulkintoja ja toimijuuden sidoksellisuutta 

Oppimateriaalit

1. Hanhimäki, E., Vähäsantanen, K., & Rantanen, J. (2021). Toimijuuden ja identiteetin yksilölliset ja sosiaaliset painotukset korkeakoulutettujen urapoluilla. Aikuiskasvatus, 41, 319–332. https://doi.org/10.33336/aik.112753

2. Juntunen, A. E. (2020). Nuoret ja elävä toimijuuden tunto elämänkulun käännekohdissa. Janus, Sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti, 28, 20-41. https://doi.org/10.30668/janus.70093

3. Kalalahti, M., Silvennoinen, H., Varjo, J., & Vilkman, M. (toim.). (2023). Koulutus ja yhteiskuntaluokka. Osa II Koulutus kasautuvana pääomana? https://doi.org/10.61201/tup.865

4. Niemi, A-M., Mietola, R,. & Helakorpi, J. (toim.). (2022). Elämänkulullinen nuorisotutkimus -teemanumero. Elämänkulun kerronta avaa näkymän siihen, miten yhteiskunnalliset muutokset tai muuttumattomuus tulevat koetuiksi ja eletyiksi. Nuorisotutkimus, 40, 1-92. https://journal.fi/nuorisotutkimus/issue/view/8676

5. Vehkalahti, K., Aapola-Kari, S., & Armila, P. (toim.). (2022). Sata nuorta, sata polkua aikuisuuteen. Laadullinen seurantatutkimus Nuoret ajassa. Nuorisotutkimusverkosto / Nuorisotutkimusseura, verkkojulkaisuja 175. https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/sata_nuorta_sata_polkua_aikuisuuteen.pdf

Lisäksi muuta mahdollista kirjallisuutta ja materiaalia opetusohjelmassa tarkennettavalla tavalla.

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Verkko-opiskelu
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Verkko-opiskelu, (JYU avoin) (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus