NKTA1002 Pelitutkimuksen menetelmiä (5 op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028
Avainteksti
Kurssilla tutustutaan pelitutkimuksen keskeisiin analyysi- ja tutkimusmetodeihin.
Kuvaus
Perehdytään pelitutkimuksen omiin tutkimusmenetelmiin ja opiskelijan oman tieteenalan menetelmien soveltamiseen leikin, pelien ja pelaamisen tutkimuksessa. Menetelmiä arvioidaan suhteessa erilaisiin tutkimustavoitteisiin.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
Tuntee pelitutkimuksen tyypillisiä tutkimusstrategioita
Tuntee pelitutkimuksessa käytettyjä aineistoja, aineistonkeruumenetelmiä ja analyysimenetelmiä
Tuntee tarkemmin joitain pelitutkimuksessa käytettyjä menetelmiä ja osaa soveltaa niitä pelien, pelaamisen ja pelikulttuurien tutkimuksessa
Tuntee hyvän tieteellisen tutkimuskäytännön ja tutkimusta ohjaavan sääntelyn keskeiset piirteet
Oppimateriaalit
Lankoski & Björk, Game Research Methods (2015). Available online:
http://press.etc.cmu.edu/files/Game-Research-Methods_Lankoski-Bjork-etal-web.pdf
Additional reading announced by the lecturer.
http://press.etc.cmu.edu/files/Game-Research-Methods_Lankoski-Bjork-etal-web.pdf
Additional reading announced by the lecturer.
Kirjallisuus
- Lankoski & Björk (eds.) Game Research Methods: An Overview. 2015.
- Lankoski & Holopainen (eds.). Game Design Research: An Introduction to Theory & Practice. 2017.
- Fernandez-Vara: Introduction to Game Analysis. 2014.
Suoritustavat
Tapa 1
Opetusajankohta:
Periodi 3
Valitaan kaikki merkityt osat
Tapa 2
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Opetus
9.1.–16.3.2025 Luento-opetus
x
Itsenäinen työskentely (5 op)
Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi