MTEP1016 Musiikkiterapian teoriaa, lähestymistapoja ja menetelmiä (5 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos
Järjestävä organisaatio:
Avoin yliopisto
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Musiikin pääilmaisutavat (soittaminen, laulaminen, musiikin kuuntelu ja musiikin tekeminen) musiikkiterapian kontekstiin suhteutettuna. Kurssilla käsitellään erilaisia sovelluksia, joita kustakin musiikillisesta ilmaisutavasta on kehitetty musiikkiterapian käyttöön – esimerkiksi erilaisia soittamiseen ja musiikin kuunteluun perustuvia tekniikoita, menetelmiä ja malleja sekä niiden teoreettisia lähtökohtia ja oletuksia. Näistä lähtökohdista kurssilla sivutaan myös musiikkiterapian tyypillisiä kohde- ja ikäryhmiä sekä teoreettisia ja menetelmällisiä painotuksia niihin liittyen.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

  • Ymmärtää musiikillisen ilmaisun ja vuorovaikutuksen erilaiset muodot hoidollisiin (terapeuttisiin) tavoitteisiin kytkettyinä
  • Hahmottaa musiikkiterapian erilaisten sovellusten periaatteet ja toteuttamistavat eri asiakasryhmien tarpeiden näkökulmista
  • Ymmärtää musiikkiterapian monialaisena ammattina, joka ulottuu kuntoutustoiminnasta psykoterapiaan ja joka sisältää useita erilaisia teoreettisia ja menetelmällisiä lähtökohtia ja lähestymistapoja. 

Lisätietoja

Eri paikkakunnilla toteutettavilla kursseilla voi opintojaksolla olla eri opettajia, jotka sovitaan kurssin toteuttamisen suunnittelun yhteydessä.

Oppimateriaalit

  • Honka, R. (2009.) Musiikkiterapian mahdollisuuksia tunne-elämältään epävakaan persoonallisuuden hoidossa. Musiikkiterapia, 24(1).
  • Lehtonen, K. (2008.) Johdatus musiikkipsykoterapiaan. Psykoterapia, 27(2).
  • Punkanen, M. (2004.) Matalataajuinen äänivärähtelyhoito – teoreettisia näkökulmia, kliinisiä sovellutuksia ja tutkimustuloksia. Musiikkiterapia 19(1).
  • Raine, H. (1999.) Kehitysvammaisten orkesterin harjoittamismetodi. Teoksessa J. Erkkilä & K. Lehtonen (toim.), Musiikkiterapian monet kasvot, 131–142.
  • Romppanen, M. (2001.) ”Satumaa on ihmisen sielussa”. Musiikkiterapia, 16(2).
  • Ruponen, J. (2009). Avainta etsimässä – kliinisiä kokemuksia nuorten musiikkiterapiasta. Musiikkiterapia, 24(2).
  • Salo, J. (2000.) Missä sinä olet ollut? Terapeuttista musiikkikasvatusta Ruskeasuon koulussa. Musiikkiterapia, 15(1).
  • Särkämö, T., Laitinen, S., Numminen, A., Tervaniemi, M., Kurki, M. & Rantanen, P. (2011). Muistaakseni laulan: Musiikin käyttö muistisairaiden mielialan, elämänlaadun ja kognitiivisen toimintakyvyn tukemisessa. Miina Sillanpään Säätiö A:10.
  • Tervo, J. (2007.) Musiikin ja sanojen suhteesta musiikkiterapiassa. Musiikkiterapia, 22(2).
  • Ajankohtaisia, erikseen jaettavia artikkeleita ja oppimateriaaleja.

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Opintojaksolle voivat ilmoittautua vain MTEP011 Johdatus musiikkiterapiaan -opintojaksolle ilmoittautuneet ja ryhmään valitut opiskelijat.
Arviointiperusteet:
Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävän tekeminen
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Reaaliaikainen opetus ja oppimistehtävä, (Jyu avoin) (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus