MTEA1014 Musiikkiterapia kuntoutuksena (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos
Järjestävä organisaatio:
Avoin yliopisto
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Musiikkiterapia ja erilaiset kehitykselliset, neurologiset ja fyysistä toimintakykyä rajoittavat häiriöt ja sairaudet. Kurssilla käsitellään lasten, nuorten ja aikuisten musiikkiterapiaa. Erityisnäkökulmana on kuntoutuksen ja terapian rajapinta. Kurssilla käsitellään myös ihmisen anatomiaa ja fysiologiaa musiikkiterapian keskeisiin asiakasryhmiin liittyen.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

  • tuntee musiikkiterapian lähtökohtia, malleja ja menetelmiä kuntoutuksen kontekstissa
  • ymmärtää kuntoutustoiminnan periaatteet, tavoitteet ja tunnistaa sen keskeiset asiakasryhmät musiikkiterapiassa
  • omaa riittävät tiedot ihmisen anatomiasta ja fysiologiasta kuntoutustoiminnan ja sen suunnittelun taustalla. 

Esitietojen kuvaus

Musiikkiterapian perusopinnot suoritettu vähintään hyvin tiedoin.

Oppimateriaalit

· Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M. & Siiskonen, T. (toim.) (2019). Oppimisen vaikeudet. Niilo Mäki Instituutti.

· Baker, F. & Tamplin, J. (2006). Music Therapy Methods in Neurorehabilitation – A Clinician’s Manual. Jessica Kingsley Publishers.

· Bruscia, K.E. (2014). Case Examples of Music Therapy for Alzheimer's Disease. Barcelona Publishers.

· Lindahl-Jacobsen SL, Nygaard Pedersen I, Bonde LO, (eds.) (2019). A Comprehensive Guide to Music Therapy. Theory, Clinical Practice, Research and Training. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers. 2nd edition. Luvut 4.3-4.5.

· McDermott, O., Orrell, M. & Ridder, H.M. (2014), Aging & Mental Health, 706-716.

· Meadows, A. (ed.) (2011). Developments in music therapy practice. Gilsum NH: Barcelona Publishers. (soveltuvin osin)

· Sihvonen, A. J., Leo, V., Särkämö, T. & Soinila, S. (2014.) Musiikin vaikuttavuus aivojen kuntoutuksessa. Duodecim 130(18), 1852–60.

Ajankohtaisia, erikseen jaettavia artikkeleita ja oppimateriaaleja.

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (vähintään 80 %), opintojaksoon liittyvien tehtävien suorittaminen.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Reaaliaikainen opetus ja oppimistehtävä (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta