MTEA024 Varhainen vuorovaikutus ja musiikkiterapia (3 op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos
Järjestävä organisaatio:
Avoin yliopisto
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028
Kuvaus
Varhaisen vuorovaikutuksen olemus ja merkitys ja varhaisen vuorovaikutuksen häiriöt. Kehityspsykologinen näkökulma varhaisvaiheen vuorovaikutuksen laadun selittämisessä. Musiikkiterapian mahdollisuudet varhaisen vuorovaikutuksen tukemisessa ja hoitamisessa.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
osaa kuvata varhaisen vuorovaikutuksen kehittymistä ja siihen liittyviä haasteita
osaa selittää eri kehityspsykologian teorioiden valossa varhaisvaiheen suotuisan ja poikkeavan vuorovaikutuksen piirteitä ja seurauksia
hahmottaa musiikillisen kanssakäymisen ja musiikkiterapian menetelmien mahdollisuuksia ja merkityksiä varhaisen vuorovaikutuksen tukemisessa ja terapeuttisessa työskentelyssä.
Esitietojen kuvaus
Musiikkiterapian perusopinnot suoritettu vähintään hyvin tiedoin.
Oppimateriaalit
- Carlsson, T. (2017). Mentalisaation kehittymisen mahdollisuuksia varhaisen vuorovaikutuksen musiikkiterapiassa. Musiikkiterapia 32 (2), 99-120.
- Edwards, J. (toim.) (2011). Music Therapy and Parent – Infant Bonding. Oxford University Press.
- Kostilainen, K., Mikkola, K., Erkkilä, J., & Huotilainen, M. (2021). Effects of maternal singing during kangaroo care on maternal anxiety, wellbeing, and mother-infant relationship after preterm birth. Nordic Journal of Music Therapy, 30(4), 357–376. https://doi.org/10.1080/08098131.2020.1837210
- Niemelä, P.; Siltala, P. & Tamminen T. (toim.) (2003). Äidin ja vauvan varhainen vuorovaikutus. WSOY. Sivut 92-106 ja 237-337.
- Thompson, G., & McFerran, K. (2015). “We’ve got a special connection”: qualitative analysis of descriptions of change in the parent-child relationship by mothers of young children with autism spectrum disorder. Nordic Journal of Music Therapy, 24(1), 3–26. https://doi.org/https://doi-org.ezproxy.jyu.fi/10.1080/08098131.2013.858762
- Tuomi, K., & Ala-Ruona, E. (2013). Varhaisiän musiikkiterapia Suomessa. Musiikkiterapia, 28(1), 6–23.
- Tuomi, K., Ala-Ruona, E., & Oldfield, A. (2017). Literature review of early childhood music therapy between 1990-2012. Voices: A World Forum for Music Therapy, 17(2). https://doi.org/https://doi.org/10.15845/voices.v17i2.
- Lisäksi ajankohtaisia, erikseen jaettavia artikkeleita ja oppimateriaaleja.
Suoritustavat
Tapa 1
Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (vähintään 80 %), opintojaksoon liittyvien tehtävien suorittaminen.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Reaaliaikainen opetus ja oppimistehtävä (3 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi