MSLP030 Museo ja yleisö (6 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos
Järjestävä organisaatio:
Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Avoin yliopisto
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Opintojakson aikana tarkastellaan museota arkkitehtuurina, oppimis- ja toimintaympäristönä sekä vuorovaikutuksellisena tilana. Opintojaksossa tarkastellaan yleisö-, näyttely- ja kulttuuriympäristötyötä käsitteleviä keskeisiä näkökulmia. Opintojaksolla perehdytään museotyön etiikkaan ja osallisuuden sekä museon erilaisiin tapoihin toimia osana yhteisöjään.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tuntee museorakennuksen historialliset kehityslinjat ja nykymuseoiden tiloille asettamat vaatimukset sekä toiminnan että saavutettavuuden näkökulmista
  • osaa eritellä näyttelyprosessin eri vaiheineen
  • kuvata yleisötyön ja museopedagogiikan teoreettisia lähtökohtia ja osaa soveltaa niitä käytäntöön
  • tuntee osallisuuden eri tapoja kulttuuriympäristöprosessissa

Oppimateriaalit

1) Kinanen, Pauliina (toim.) 2007: Museologia tänään. Helsinki: Suomen museoliitto 2007. Luetaan seuraavat artikkelit:

  • Rönkkö, Marja-Liisa: Museon idea ja historia (70–92)
  • Kaitavuori, Kaija: Museo ja yleisö (279–294)

2) Pettersson, Susanna & Pauliina Kinanen (toim.) 2010: Suomen museohistoria. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. Luetaan seuraavat artikkelit:

  • Levanto, Marjatta: Suomen museoiden yleisöt (94–109)
  • Rönkkö, Marja-Liisa: Museorakennukset ja näyttämisen taide (229–261)

3) Robbins, Nina, Suzie Thomas, Minna Tuominen & Anna Wessman (toim.) 2021. Museum Studies – Bridging Theory and Practice. Teos on saatavilla täällä: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78848

Luetaan seuraavat artikkelit:

  • Viita-Aho, Mari: Participating How, Why and in What? – Analysing Nordic museum research case studies 2008–2018 (310–332)
  • Breier, Dorothea: Accessibility Means More than Ramps – A critical approach to the (in)accessibility of museums, galleries and cultural institutions (346–366)
  • Guttorm, Anni: Repatriated Collections as a Source for Cultural Revitalisation – Case examples from the Sámi Museum Siida (495–506)
  • Thomas, Suzie: Representing Difficult Histories and Contested Heritage in Museums (532–545)

4) Kulttuuriomaisuuden uhat ja suojelu. Työryhmän esitys Haagin vuoden 1954 yleissopimuksen toimeenpanosta Suomessa ja osana kansainvälistä kriisinhallintaa. Opetusministeriön julkaisuja 2007:8. Verkkojulkaisuna osoitteessa https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79489/opm8.pdf?sequence=1

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
80% osallistuminen, tenttisuoritus tai kirjallinen oppimistehtävä , yleisötyöhön liittyvä projektityö sekä kirjallinen museoanalyysitehtävä.
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Arviointiperusteet:
Tenttisuoritus tai kirjallinen oppimistehtävä , yleisötyöhön liittyvä projektityö sekä kirjallinen musoanalyysitehtävä.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (6 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Työskentelytavat:

Kontaktiopetuksena suoritettava kurssi ja tentti tai kirjallinen oppimistehtävä , yleisötyöhön liittyvä projektityö sekä kirjallinen museoanalyysitehtävä.

Opetus

x

Itsenäinen työskentely (6 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Työskentelytavat:

Erityisin perustein (esim. asuminen toisella paikkakunnalla) ja tentaattorin kanssa erikseen sopimalla opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisenä verkko-opiskeluna, johon kuuluvat myös tentti tai kirjallinen oppimistehtävä , yleisötyöhön liittyvä projektityö sekä kirjallinen museoanalyysitehtävä.

Opetus