MSLP024 Kokoelmatyö (6 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos
Järjestävä organisaatio:
Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Avoin yliopisto
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Opintojakso käsittelee museoiden kokoelmatyön teoreettisia lähtökohtia ja kokoelmatyön käytänteitä. Opintojakson aikana pohditaan kokoelmahallintaa merkitysten tallentajana, eettisesti kestävänä kokoelmapolitiikkana ja tulevaisuustyönä. Käytännön kokoelmatyötä tarkastellaan objektien tallennukseen, säilytykseen, hoitoon ja tutkimukseen kuuluvien prosessien kautta. Opintojaksolla käsitellään myös kokoelmatyön digitalisoitumista ja digitaalisen kulttuuriperinnön säilyttämiseen liittyviä kysymyksiä.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tuntee museokokoelmien muodostamisen ja hallinnan periaatteita
  • ymmärtää kokoelma- ja tutkimuspolitiikan sekä kestävän kehityksen merkityksen kokoelmatyössä
  • tunnistaa digitaalisten kokoelmien muodostukseen, säilytykseen ja käyttöön liittyviä erityiskysymyksiä
  • osaa suunnitella, toteuttaa ja kuvata käytännön kokoelmatyön prosesseja.

Oppimateriaalit

1) Kinanen, Pauliina (toim.) 2007: Museologia tänään. Helsinki: Suomen museoliitto. Luetaan seuraavat artikkelit:

  • Kostet, Juhani: Kokoelmien muodostuminen (136–162)
  • Kinanen, Pauliina: Museologiset objektit (168 –186)
  • Pettersson Susanna: Taideteokset museokokoelmina (187–201)
  • Kecskeméti, Istvan: Konservointi (202–209)
  • Pihlman, Sirkku: Museo ja ympäristö (210–234)
  • Heikka, Elina: Visuaalisen kulttuurin jäljillä (235–238)
  • Kinanen, Pauliina: Museo tutkii (239–244)

2) Robbins, Nina, Suzie Thomas, Minna Tuominen & Anna Wessman (toim.) 2021: Museum Studies – Bridging Theory and Practice. ICOFOM. Teos on saatavilla täällä: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78848

Luetaan seuraavat artikkelit:

· Häyhä, Heikki, Sari Jantunen and Leena Paaskoski: How to be Dynamic – The potential of analysing significance in Finnish museum collections (169–184)

· Sarantola-Weiss, Minna: Collection Policy – Experiences and challenges (185–207)

· Ahola, Teemu: The TAKO Network – Developing collections together (236–252)

· Luukkanen-Hirvikoski, Teija: Between Private and Public – Corporate art collecting and collaboration with art museums in Finland (271–293)

3) Isomursu, Anne: Kuvansa kullakin – Valokuva-arkiston hallinnan kysymyksiä 2011. Helsinki: Suomen valokuvataiteen museo. Teos on saatavilla täällä: https://www.valokuvataiteenmuseo.fi/sites/default/files/inline-attachments/2016-12/kuvansa_kullakin.pdf

Luetaan kursorisesti.

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
80% osallistuminen, tenttisuoritus tai kirjallinen oppimistehtävä sekä kirjallinen (dokumentoitu) projektityö.
Opetusajankohta:
Periodi 2
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Arviointiperusteet:
Tenttisuoritus tai kirjallinen oppimistehtävä sekä kirjallinen (dokumentoitu) projektityö.
Opetusajankohta:
Periodi 1, Periodi 2, Periodi 3, Periodi 4, Periodi 5
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (6 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Työskentelytavat:

Kontaktiopetuksena suoritettava kurssi ja tentti tai kirjallinen oppimistehtävä sekä nykydokumentointiin liittyvä projektityö.

Opetus

x

Itsenäinen työskentely (6 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Työskentelytavat:

Erityisin perustein (esim. asuminen toisella paikkakunnalla) ja tentaattorin kanssa erikseen sopimalla kurssi on mahdollista suorittaa itsenäisenä verkko-opiskeluna, johon kuuluvat myös nykydokumentointiin liittyvä projektityö ja tentti tai kirjallinen oppimistehtävä.

Opetus