LTKS1020 Tieteenteorian ja tutkimusetiikan syventäminen (3 op)
Kuvaus
Luennoilla käsitellään liikunta-, urheilu- ja terveystutkimuksen keskeisiä ontologisia ja epistemologisia ongelmia, hyvää tieteellistä käytäntöä, tutkimuksen eri vaiheisiin liittyviä tutkimuseettisiä näkökohtia, ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita, tutkimuksen eettistä ennakkoarviointia, aineistonhallinnan perusteita ja henkilötietojen käsittelyä tieteellisessä tutkimuksessa. Seminaarissa käsitellään liikunta-, urheilu- ja terveystutkimuksessa usein kohdattavia eettisiä ongelmia. Luentojen ja seminaarien pohjalta opiskelija tarkastelee omaan graduunsa tai itse valitsemaansa tutkimusaiheeseen liittyviä ontologisia, epistemologisia, tutkimuseettisiä ja aineistonhallinnan kysymyksiä.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- kykenee tunnistamaan ja pohtimaan tieteelliseen tutkimukseen ja erityisesti omaan pro gradu -tutkielmaan liittyviä tieteenfilosofisia ja eettisiä ongelmia
- on syventänyt ymmärrystään liikunta-, urheilu- ja terveystutkimuksen erilaisista ontologisista ja epistemologisista lähtökohdista
- tuntee ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet, hyvää tieteellistä käytäntöä määrittelevät ohjeistot sekä eettisen ennakkoarvioinnin prosessin
- hallitsee henkilötietojen turvallisen käsittelyn tutkimuksessa
- on selvillä tutkimusraportointiin liittyvistä eettisistä periaatteista ja tutkimusvilpin seurauksista
- on sisäistänyt hyvän tieteellisen käytännön noudattamisen merkityksen tieteen yhteiskunnallisen arvostuksen takeena.
Lisätietoja
Kurssi suositellaan käytäväksi samaan aikaan graduseminaarien kanssa. Kurssi toteutetaan suomeksi periodissa 2 ja englanniksi periodissa 3.
Oppimateriaalit
Kirjatentti suoritetaan Examissa ja siinä tentitään toinen alla mainituista teoksista. Tentti on avoinna periodeissa 1-5.
Clarkeburn, H. & Mustajoki, A. 2007. Tutkijan arkipäivän etiikka. Tampere: Vastapaino. (319 s.) ISBN: 978-951-768-284-8 / 9789517682121 nidottu.
TAIMustajoki, A. S. & Mustajoki, H. 2017. A new approach to research ethics: Using guided dialogue to strengthen research communities. Routledge, London, New York. https://doi.org/10.4324/9781315545318