LPET1002 Tanssin opetusharjoittelu nuorille tai aikuisille (3 op)
Kuvaus
Tanssikurssin suunnittelu ja toteuttaminen itse valitulle, kurssin vastuuhenkilön hyväksymälle ryhmälle. Opetettavia ryhmiä voi olla 1-3, joille opetetaan yhteensä 20 tuntia.
Opetuskokeilut voidaan toteuttaa esimerkiksi liikuntaseurassa tai -kerhossa. Opiskelija voi koota myös itse ryhmän.
Oppimateriaalin tuottaminen (esim. videomateriaalina tai kirjallisena) kirjallisuutta tai lähdeaineistoa hyödyntäen.
Suoritustavat:
Henkilökohtaisen oppimistavoitesuunnitelman tekeminen
Tanssituntien havainnointi 4 tuntia
Opetuskokeilujen pitäminen 20 tuntia
Kirjallisuutta hyödyntävän oppimispäiväkirjan kirjoittaminen omasta oppimisprosessista.
Opetusmateriaalin työstäminen (esim. kirjallisena tai videomateriaalina).
Arviointiperusteet
Itsenäisten tehtävien ja opetuskokeilujen hyväksytty
suorittaminen
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää kehollisuuden ja kehotietoisuuden merkityksen tanssikasvatuksessa.
- osaa tukea nuorten tai aikuisten kokonaisvaltaista hyvinvointia tanssin avulla.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tanssikurssin nuorille tai aikuisille.
- osaa soveltaa tanssin sisältöjä ja on kehittänyt vuorovaikutus- ja opetusviestintätaitojaan tarkoituksenmukaisesti tanssikasvatuksessa.
Lisätietoja
Opiskelija on itse vastuussa opetusryhmän hankkimisesta. Opetuskokeilut tulee toteuttaa yhden lukuvuoden aikana.
Esitietojen kuvaus
Oppimateriaalit
Anttila, E. 2013. Koko koulu tanssii! Kehollisen oppimisen mahdollisuuksia kouluyhteisössä. Acta Scenica 37. Helsinki: Teatterikorkeakoulu, esittävien taiteiden tutkimuskeskus. (215 s.)
Jaakkola, T. & Sääkslahti, A. 2017. Liikunnanopetuksen opetustyylit. Teoksessa T. Jaakkola, J. Liukkonen & A. Sääkslahti (toim.) Liikuntapedagogiikka. Jyväskylä: PS-kustannus, 304–319. (16s.)
Rouhiainen, L. 2006. Mitä somatiikka on? Huomioita somaattisen liikkeen historiasta ja luonteesta. Teoksessa: P. Houni, J. Laakkonen, H. Reitala & L. Rouhiainen (toim.) Liikkeitä näyttämöllä. Helsinki: The Finnish Theatre Research Society, 10–34. (25 s.)
Siljamäki M., Anttila E., Perttula, J. & Sääkslahti, A. 2012. Tanssinharrastajien kokema voimaantuminen eri kulttuureista lähtöisin olevissa tanssimuodoissa. Liikunta & Tiede 49 (6), 52–59. (8 s.)
Siljamäki M., Kalaja, M., Perttula, J. & Kokkonen, M. 2016. Lähtökohtana holistinen kehollisuus: koululiikunnan uudet tuulet. Liikunta & Tiede 53 (1), 40–46. (7 s.)