LPET014 Tanssin vertaisopetus (2–4 op)
Kuvaus
Kurssin vastuuhenkilön kanssa sovitun tanssikurssin suunnittelu, toteutus ja arviointi. Kurssi pidetään tanssipedagogiikan erikoistumisopintoihin osallistuville opiskelijoille ilta-aikaan, mahdollista on myös opettaa liikuntatieteellisen tiedekunnan opiskelijoita päiväaikaan. Vertaisopettajia rohkaistaan uuden etsimiseen ja erilaisten toimintatapojen kokeiluun.
Suoritustapa:
Vertaisopettajan kontaktiopetusta 12 tuntia/2 op.
Opettaja
suunnittelee ja arvioi opetusryhmälleen tehtäviä, kuten kurssin aikana
toteutettavia havainnointi-, kirjallisia, pieniä opetustehtäviä tai
oppimateriaalin toteuttamista esim. videomateriaalina.
Arviointiperusteet
Opetuskokeilujen suunnittelu ja toteuttaminen sekä itsenäisten tehtävien hyväksytty suorittaminen.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- osaa opettaa tanssia huomioiden oppilaiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin
- syventää ymmärrystään kehollisuudesta ja kehotietoisuudesta tanssikasvatuksessa
- osaa opettaa tanssia sekä fyysisistä että kokemuksellisista lähtökohdista
- osaa soveltaa tanssin sisältöjä ja on kehittänyt vuorovaikutus- ja opetusviestintätaitojaan tarkoituksenmukaisesti tanssikasvatuksessa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tanssikurssin erilaisia opetusmenetelmiä hyödyntäen
osaa pohtia vertaisopettajuuden haasteita ja mahdollisuuksia
Esitietojen kuvaus
Oppimateriaalit
Kauppila, H. 2012. Avoimena aukikiertoon. Opettajan näkökulma kokonaisvaltaiseen lähestymistapaan baletinopetuksessa. Helsinki: Teatterikorkeakoulu. Acta Scenica 30. (192 s.)
Nurmi, AM. & Kokkonen, M. 2015. Peers as teachers in physical education hip hop classes in Finnish high school. Journal of Education and Training Studies 3 (3), 23–32. (10 s.)
Rouhiainen, L. 2008. Somatic dance as a means of cultivating ethically embodied subjects. Research in Dance Education, 9:3, 241–256. (16 s.)
Shusterman, R. 2004. Somaesthetics and education. Exploring the terrain. Teoksessa: L. Bresler (toim.) Knowing bodies, moving minds. Towards embodied teaching and learning. Dordrecht: Kluwer, 51–60. (10 s.)