LPES019 Vesiliikunta (3 op)
Kuvaus
Vesiliikunnan didaktiikan syventäminen: uinnin- ja vesipelastustaitojen opetuksen pelilliset ja leikilliset sovellukset, vesiturvallisuuden opettaminen myös liikuntasali- ja/tai luokkahuoneympäristössä, vesijumpan ohjaaminen, opetuskokeilut oppilasryhmille.
Erilaiset vesiliikuntamuodot (mm. uimahypyt, taitouinti, uinti kuntoiluna, perusvälinesukellus, uppopallo).
Itsenäiset tehtävät mm. Verkkoluentosarja ja oppimispäiväkirja, opetuskokeilujen- ja tuokioiden suunnittelu, opetusmateriaalin laatiminen.
Suoritustavat:
Luentoja 14 tuntia
Harjoituksia 34 tuntia
Aktiivinen osallistuminen, itsenäiset tehtävät, tavoitteiden toteutumisen arviointi
Arviointiperusteet:
Liikunta- ja työskentelytaidot 50 %, itsenäiset tehtävät 50 %
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- syventää ymmärrystään ja osaamistaan vesiturvallisuudesta.
- ymmärtää vesiliikunnan mahdollisuudet terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen näkökulmasta.
- syventää ja laajentaa osaamistaan eri vesiliikuntamuodoista.
- osaa suunnitella ja toteuttaa didaktisesti monipuolisia oppimiskokonaisuuksia erilaisille oppilasryhmille ottaen huomioon fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen turvallisuuden elementit.
- osaa käyttää opetuksessa tarkoituksenmukaisia työtapoja ja kehittää omia vuorovaikutus- ja opetusviestintätaitojaan.
Lisätietoja
Ajoitus: 4. vuosi kevätlukukausi
Esitietojen kuvaus
LPEA003 Liikuntadidaktiikan jatkokurssi 1 vesiliikunnan osalta
Oppimateriaalit
Moniviestimen videot
Keskinen, Hakamäki, Hotti ym. 2018: Uimaopetuksen käsikirja. Docendo.
Luentomateriaali
Opintojaksolla ilmoitettava materiaali