LPES018 Telinevoimistelu ja akrobatia (2 op)
Kuvaus
Telinevoimistelun didaktisten asioiden syventäminen.
Perehtyminen uusiin kehonhallintaa kehittäviin lajeihin (mm. akrobatia, koulusirkus, parkour, trampoliini).
Liikuntasalin muokkaaminen kehonhallintaa kehittäväksi, motivoivaksi oppimisympäristöksi.
Opetusmateriaalin laatiminen itsenäisenä työskentelynä.
Suoritustavat
Luennot 4 tuntia
Harjoitukset 28 tuntia
Aktiivinen osallistuminen harjoituksiin ja harjoitustehtävien tekeminen sekä syventävä työ.
Arviointiperusteet
Liikuntatiedot ja –taidot 75 %, syventävä työ 25 %
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
ymmärtää voimisteluliikkeiden biomekaanisia periaatteita.
tuntee erilaisille oppijoille soveltuvien liikkeiden suoritustekniikan, kehittelyn ja avustamisen.
kykenee muokkaamaan liikuntatiloista turvallisia ja motivoivia oppimisympäristöjä.
kykenee tuottamaan kouluun sopivia voimisteluaiheisia opetusmateriaaleja.
Lisätietoja
Ajoitus: 4.vsk. kevätlukukausi
Esitietojen kuvaus
LPEA004 Liikuntadidaktiikan jatkokurssi 1 telinevoimistelun ja akrobatian hyväksytty suoritus.
Oppimateriaalit
Tervo, E., Pehkonen, M. & Kalaja, T. (2007) Telinevoimistelu. Teoksessa P. Heikinaro-Johansson & T. Huovinen (toim.) Näkökulmia liikuntapedagogiikkaan. Helsinki: WSOY. ss. 311-330.
Pieni sirkusopas https://snsl.fi/snsl_wp/wp-content/uploads/2016/02/Pieni_sirkusopas.pdf
Sirkus – Luovaa liikuntaa kouluun · https://lastenkulttuuri.fi/wp-content/uploads/2016/02/sirkusopas_www.pdf
Suomen Voimisteluliitto (2015) Freegym Ohjaajan opas n:o 1.
Kalaja, S. & Kalaja, T. (2022) Kehonhallinta – liikuntataitojen oppiminen ja harjoittelu. Keuruu: V-S Kustannus.