LPES014 Koulu ja tanssi (2 op)
Kuvaus
Suoritustavat
Syksy
Luento 2 tuntia
Ohjatut harjoitukset 14 tuntia (tanssin eri muodot sisältöjä vaihdellen, opetustuokiot pienryhmissä)
Itsenäinen työskentely: lyhyen henkilökohtaisen oppimistavoitesuunnitelman tekeminen kurssin alussa, jonka avulla saat omissa opetuksissasi kohdennettua palautetta toivomistasi asioista.
Kevät
Tanssinopetus yhdessä parin kanssa koulussa 2-3 kertaa (vaihtoehtoisesti mahdollisuus opettaa jo syksyllä)
Muiden opiskelijoiden pitämien tanssinopetusten havainnoiminen koulussa 1-2 kertaa (opetuksia ja havainnointeja yhteensä 4 kertaa).
Seminaari 2 tuntia
Itsenäinen työskentely:
Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen tai pienimuotoisen opetusmateriaalin tuottaminen 2-3 hengen ryhmissä.
Arviointiperusteet
Arvioinnin kriteereinä ovat rakentava vuorovaikutus ja työskentelytaidot yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentelyssä 1/3, tanssinopetusten valmistelun huolellisuus (itse tanssinopetukset eivät ole numeerisen arvioinnin kohteena) sekä itsenäisesti toteutetut tehtävät 2/3.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on laajentanut tanssikäsitystään ja vahvistanut tanssin sisältötaitojaan.
- osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia tanssitunteja kouluun osana kokonaisvaltaista hyvinvointia.
- osaa käyttää tarkoituksenmukaisia työtapoja ja musiikkia opetuksessa sekä on kehittänyt omia vuorovaikutus- ja opetusviestintätaitojaan tanssikasvatukseen liittyvissä tilanteissa.
- ymmärtää kehollisuuden ja kehotietoisuuden merkityksen tanssikasvatuksessa.
- on madaltanut omaa kynnystä tanssin opettamiseen.
Lisätietoja
Ajoitus: 4. vuosi syys- ja kevätlukukausi
Oppimateriaalit
Luentomateriaalit, demoilla jaettavat materiaalit ja verkko-oppimisympäristön materiaalit.
Anttila, E., Jaakonaho, L., Kantomaa, M., Siljamäki, M. & Turpeinen, I. 2019. Tanssi liikuttaa. Taideyliopisto. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/67989/tanssi%2520liikuttaa.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Anttila, E. 2013. Koko koulu tanssii! Kehollisen oppimisen mahdollisuuksia kouluyhteisössä. Acta Scenica 37. Helsinki: Teatterikorkeakoulu, esittävien taiteiden tutkimuskeskus. (215 s.)
Siljamäki, M. 2015. Tanssi avaa polkuja oman itsen ja eri kulttuurien ymmärtämiseen. Liikunta & Tiede 51 (1), 16–19. (4 s.)
Siljamäki M., Kalaja, M., Perttula, J. & Kokkonen, M. 2016. Lähtökohtana holistinen kehollisuus: koululiikunnan uudet tuulet. Liikunta & Tiede 53 (1), 40–46. (7 s.)