LPEA1044 Kummikoulu (1–3 op)
Kuvaus
Liikunnan perusopetuksen opetussuunnitelma ja oppilaslähtöisen liikunnanopetuksen periaatteet.
Opetuksen yhteissuunnittelu ja yhteisopettajuus.
Liikunnanopetus erilaisissa oppimisympäristöissä.
Oppilaantuntemus ja oppilaan oppimisen tukeminen ryhmässä.
Oppituntien havainnointi ja arviointi eri näkökulmista: oppilaiden osallistuminen ja oppiminen sekä opettajan toiminta.
Liikuntatapahtuman suunnittelu ja järjestäminen.
Suoritustavat:
Luento 2 tuntia
Seminaarit 10 tuntia
Opetusharjoittelu ja palautekeskustelut 27 tuntia
Liikuntatapahtuma 4 tuntia
Itsenäinen työskentely
Opetuksen ja liikuntatapahtuman yhteissuunnittelu, -toteutus ja -arviointi.
Vastuu- tai apuopettajana toimiminen, opetuksen havainnointi annettujen tehtävien mukaisesti ja aktiivinen osallistuminen palautekeskusteluun.
Kirjallisten tehtävien suorittaminen
Arviointiperusteet:
Opintojakson hyväksytty suorittaminen tarkoittaa, että opiskelija:
- on osallistunut aktiivisesti jakson seminaareihin, oppitunteihin sekä palautekeskusteluihin.
- on osoittanut toiminnallaan vastuullista ja eettistä suhtautumista opetukseen ja sen suunnitteluun.
- on suunnitellut ja toteuttanut liikuntatunteja yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa.
- on havainnoinut opetustilanteita eri näkökulmista, reflektoinut havaintojaan yhdessä muiden kanssa ja pyrkinyt hyödyntämään saamaansa palautetta opetuksen kehittämiseksi.
- on suunnitellut ja soveltanut opetusta oppilaiden osaamisen ja tarpeiden mukaan.
- on arvioinut oppilaiden oppimista ja työskentelyä liikuntatunnilla ja antanut oppimista tukevaa palautetta.
- on järjestänyt liikuntatapahtuman kummikoulun oppilaille.
- on pitänyt oppimispäiväkirjaa kaikista oppitunneista ja suorittanut annetut kirjalliset tehtävät sovitusti.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee liikuntatuntien suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin periaatteet.
- osaa suunnitella ja toteuttaa liikuntatunnin huomioiden ryhmän oppilaat sekä oppimisympäristön tarjoamat mahdollisuudet.
- osaa havainnoida ja arvioida formatiivisesti ja summatiivisesti oppilaan taitoja ja työskentelyä suhteessa tavoitteisiin.
- ymmärtää oppilaantuntemuksen ja ryhmäilmiöiden merkityksen opettamisessa ja oppimisessa.
- on kehittynyt opettaja-oppilas-vuorovaikutuksessa, palautteen annossa, opettajien välisessä yhteistyössä, opetuksen soveltamisessa, arviointiosaamisessa, oppilaan autonomian tukemisessa, ryhmänhallintataidoissa ja muissa liikunnan opettamisen perustaidoissa.
- osaa pohtia opetuksessa tehtyjä ratkaisuja kriittisesti ja tiedostaa opettajan vastuun oppilaista ja opetuksen toteutuksesta
- toimii opettajan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa suunnitella ja järjestää liikuntatapahtuman alakoululaisille.
- osaa asettaa itselleen henkilökohtaisia oppimistavoitteita ja osaa kehittää omaa opetusta palautteen suunnassa.
Lisätietoja
Ajoitus: 2. vuosi syyslukukausi
LPE: Kurssista 2 op kirjataan liikuntapedagogiikan pääaineopiskelijoillea integroituihin opettajan pedagogisiin opintoihin.
Oppimateriaalit
Perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteet 2014. (2014). Opetushallitus. Määräykset ja
ohjeet 2014:96. Viitattu 23.2.2024 perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf
(oph.fi).
Oppilaan oppimisen ja
osaamisen arviointi perusopetuksessa: perusopetuksen opetussuunnitelman
perusteiden 2014 muutokset (2020). Opetushallitus. Viitattu 23.2.2024 Oppilaan
oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa (oph.fi).
Perusopetuksen arvosanakriteerit kuudennen vuosiluokan päätteeksi. (2023). Opetushallitus. Opetushallituksen määräys OPH-172-2023. Viitattu 23.2.2024 Perusopetuksen arvosanakriteerit kuudennen vuosiluokan päätteeksi_0.pdf (oph.fi).
Jyväskylän perusopetuksen opetussuunnitelma. Liikunta. Viitattu 4.3.2024 https://peda.net/opetussuunnitelma/ksops/jyvaskyla/luku14/14-4_oppiaineet/14-4-13_liikunta