LPEA1026 Opetussuunnittelu ja arviointi (3 op)
Kuvaus
Opetussuunnitelmat perusopetuksessa, lukiossa ja ammatillisessa koulutuksessa.
Koulutusta ja koulunpitoa ohjaavat lait ja asetukset.
Oppilaan arviointi: yleiset periaatteet, liikuntaoppiaineen arvioinnin erityispiirteet ja oppimisen tuen huomiointi arvioinnissa.
Opettajan lakiin perustuvat vastuut ja turvallisuus koulussa.
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki, henkilökohtainen opetussuunnitelma ja opetuksen yksilöllistäminen.
Koulupäivän liikunnallistaminen.
Liikunnanopettajan työnkuva ja työkyky.
Koulun liikunnan ja terveystiedon opetukseen sekä opetussuunnitelmaan tutustuminen käytännössä.
Suoritustavat:
Luennot 14 tuntia
Harjoitukset 10 tuntia
Kouluun tutustuminen 20 tuntia
Tentti 2 tuntia, uusintatentti 2 tuntia
Itsenäinen ja parityöskentely
Luentojen ja kirjallisuuden tenttiminen.
Aktiivinen osallistuminen harjoituksiin ja tehtävien tekeminen.
Opetussuunnitelmaesityksen valmisteleminen ja esittäminen.
Annettujen tehtävien suorittaminen koulussa ja niiden raportointi.
Arviointiperusteet:
Tentti 50 %, opetussuunnitelmaesitys 50 %. Harjoituksiin osallistuminen ja annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti. Kouluun tutustumisen suorittaminen ja raportointi hyväksytysti
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee suomalaisen koulutusjärjestelmän kokonaisuuden ja sen arvolähtökohdat.
- osaa käyttää työnsä pohjana koulutusta koskevia lakeja, asetuksia ja opetussuunnitelman perusteita.
- tuntee liikunnanopetuksen tavoitteet, sisällöt ja arvioinnin periaatteet perusopetuksessa ja toisen asteen koulutuksessa.
- ymmärtää opettajan työn vastuut ja tietää miten huolehtia liikunnanopetuksen turvallisesta toteuttamisesta.
- tuntee liikunnanopettajan työnkuvaa ja tehtäviä koulussa.
- osaa arvioida paikallista opetussuunnitelmaa, laatia opintojakson liikuntaohjelman sekä suunnitella monialaisen oppimiskokonaisuuden.
- tuntee oppimisen tuen periaatteet eri kouluasteilla ja osaa ottaa ne huomioon liikunnanopetuksen suunnittelussa ja arvioinnissa.
Lisätietoja
Ajoitus: LPE 3. vuosi kevätlukukausi / sivuaineopiskelijat kevätlukukausi
Oppimateriaalit
Tenttimateriaalit:
Perusopetuslaki. Viitattu 4.3.2024 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628
Perusopetusasetus. Viitattu 4.3.2024 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980852
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014). Viitattu 4.3.2024 https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf
Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa: perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 muutokset (2020). Opetushallitus. Viitattu 4.3.2024 https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/perusopetuksen-arviointiluku-10-2-2020_2.pdf
Perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerit. Opetushallituksen määräys OPH-5042-2020. Viitattu 4.3.2024 https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Perusopetuksen%20p%C3%A4%C3%A4tt%C3%B6arvioinnin%20kriteerit%2031.12.2020.pdf
Lukiolaki. Viitattu 4.3.2024 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180714
Lukioasetus. Viitattu 4.3.2024 https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180810
Lukion opetussuunnitelman perusteet (2019) . Viitattu 4.3.2024 https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/lukion_opetussuunnitelman_perusteet_2019.pdf
Laki ammatillisesta koulutuksesta . Viitattu 4.3.2024 https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170531
Asetus ammatillisesta koulutuksesta. Viitattu 4.3.2024 https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170673
Ammatillisten tutkintojen perusteet. Viitattu 4.3.2024 https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/tutkintojen-perusteet
Jaakkola, T., Liukkonen, J. & Sääkslahti, A. toim. (2017). Liikuntapedagogiikka. (2. uusittu painos). Jyväskylä: PS-kustannus. Sivut 486-549 ja 552-636.
Poutala, M. (2010). Opettajan valta ja vastuu. Jyväskylä: PS-kustannus. Luku: Liikunnanopetuksen erityisongelmia. Sivut 110-128.
Palomäki, S. & Hirvensalo, M. (2022). Mistä liikunnan arvosanat muodostuvat? Liikunnanopettajien käsityksiä arvioinnin kriteereistä ja haasteista perusopetuksessa. Liikunta & Tiede 59 (2), vertaisarvioidut tutkimusartikkelit. Viitattu 4.3.2024 https://www.lts.fi/liikunta-tiede/vertaisarvioidut-tutkimusartikkelit.html
Mahdolliset muut ajankohtaiset artikkelit opetussuunnitelmaan,
arviointiin tai opettajan työhön
liittyen.