KTKA2011 Tieteellisen tiedon rakentuminen: Laadulliset tutkimusmenetelmät, Näyttökoe (5 op)
Kuvaus
Laadullisen tutkimuksen lähestymistavat ja perusoletukset; laadullisen tutkimuskysymyksen muotoilu; tarkoituksenmukaisuusotanta ja erilaiset laadulliset aineistonkeruumenetelmät; analyysiprosessin perusteet, erilaiset analyysimenetelmät ja tulosten raportointi, tutkimuseettiset periaatteet ja käytänteet, luotettavuuteen ja laatuun liittyvät kysymykset, tieteellinen ajattelu ja laadullisen tutkimuksen lukutaito.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata laadullisen tutkimuksen keskeiset tieteenteoreettiset lähtökohdat.
- nimetä ja arvioida erilaisia laadullisen tutkimuksen metodologisia lähestymistapoja.
- kuvailla laadullisen tutkimuksen ominaispiirteet ja tutkimusprosessin eteneminen.
- kerätä ja analysoida laadullista tutkimusaineistoa.
- raportoida laadullisen tutkimuksen tuloksia.
- noudattaa tutkimuksen teon eettisiä periaatteita.
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta laadullisen tutkimusperinteen mukaisesti.
Lisätietoja
Hyväksyttyä näyttökoetta ei voi korottaa. Näyttökoe kirjataan opintorekisteriin koodilla KTKA2011. Jos opiskelija tulee hylätyksi näyttökokeessa, hänen tulee suorittaa aineopintotasoinen laadullisten menetelmien tutkimusmenetelmäopintokokonaisuus osallistumalla KTKA2010 Tieteellisen tiedon rakentuminen: Laadulliset tutkimusmenetelmät -opintojaksolle.
Arviointiperusteet
Näyttökokeen (oppimistehtävien) hyväksytty suorittaminen. Arviointiperusteet tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Esitietojen kuvaus
KTKA2010 Tieteellisen tiedon rakentuminen: Laadulliset tutkimusmenetelmät (5 op) tai vastaavat opinnot.
Oppimateriaalit
Soveltuvin osin:
PATTON, M. Q. (2002 tai myöhemmät painokset). Qualitative research and evaluation methods. 3. painos. Thousand Oaks: Sage.
Sage Research Methods Online –verkkosivusto.
TUOMI, J. & SARAJÄRVI, A. (2002 tai myöhemmät painokset). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi.
Muu opetusohjelmassa tarkennettava oppimateriaali.